Az időpont kiválasztása
Ha nagyszabású, akár több száz fős esküvőt szeretnénk, akkor legalább
egy évet rá kell szánni a szervezésre, különösen, ha egyedi megoldásokban
gondolkodunk. A kisebb, családias esküvők szervezéséhez elegendő fél év is. A
hosszú időre elsősorban azért van szükség, hogy kényelmesen átgondolhassuk, mit
is szeretnénk megvalósítani, valamint azért, mert a felkapott helyek, fotósok,
videósok és vőfélyek bizony nagyon gyorsan elkelnek.
Ha megvan az időpont, mindent
ahhoz kell igazítani. Vannak, akik a megismerkedés dátumára időzítik az esküvőt
is, vagy más, emlékezetes eseményhez. A nyári hónapok, májustól augusztusig
nagyon kedveltek, mivel ekkor lehet leginkább szabadtéri esküvőt is tartani.
Ugyanakkor, ha nem szeretnénk a kánikulában izzadni, akkor egy késő tavaszi
vagy kora őszi esküvőnek is megvan a maga varázsa.
Helyszín
Döntsük el, csak polgári esküvőnk
lesz vagy egyházi is. Utóbbi esetben a polgári ceremónia általában puritán, a
szűk rokonságon kívül csak a tanúk vesznek részt rajta. Ha viszont csak polgári
esküvőnk lesz, akkor annak illik megadni a módját. Válasszunk egy szép
házasságkötő termet, de akár egy szép helyszínre, kastélyba, szállodába, lovas
tanyára is kihívhatjuk az anyakönyvvezetőt, hogy a helyszínen vezesse le a
szertartást.
A kastélyok, szállodák díszterme,
a nagy létszám befogadására alkalmas különtermek nagyon gyorsan elkelnek. Ha
viszont csak 20-50 főt hívnánk meg, akkor rengeteg étterem, kisebb hotel közül
választhatunk. Praktikus, ha olyan helyet néznünk, ahol a szabadban is
lehetünk, de rossz idő esetén rendelkezésre áll egy szép különterem is.
Zenekar, fotós, videós, vőfély
Ha kitaláltuk, milyen esküvőt
szeretnénk, akkor a helyszín után foglaljuk le a legfontosabb szolgáltatásokat.
Ilyen a zenekar vagy DJ, a fotós, videós és a vőfély. Ők gondoskodnak a jó
hangulatról, illetve az esemény megörökítéséről. Mindenképpen kérjünk tőlük
referencia anyagot. Csak olyan szolgáltatót bízzunk meg, aki maximálisan
teljesíti a pár kéréseit, ugyanakkor az esküvő stílusához illeszkedő saját
ötletei is vannak. Mindenkivel üljünk le, és beszéljük át, mit szeretnénk
megvalósítani, illetve fotón, videón viszontlátni. A vőfélynél fontos szempont,
hogy milyen a stílusa, van, aki az állandó poéngyárost szereti, míg más inkább
egy ceremóniamestert bíz meg, aki ügyesen levezényli az eseményt. A zenekarnál
meghatározó a stílus, klasszikus vagy modern zenét szeretnénk-e hallani.
Mindenképpen olyan számokat válasszunk, amire a meghívott korosztály többsége
jól tud táncolni.
Ruhaválasztás
A menyasszonyi ruha szinte
mindenki számára kardinális kérdés. Sokszor előfordul, hogy van egy határozott
elképzelésünk, esetleg kinéztünk egy szép ruhát egy magazinból, majd felvéve
kiderül, hogy egyáltalán nem áll jól. Ilyenkor érdemes meghallgatni a szakértők
tanácsait, mert lehet, hogy egyáltalán nem gondolkodunk pánt nélküli ruhában, mégis
az áll a legjobban. Ez egy különleges alkalom, választhatunk merész, egyedi
ruhát is. A méretre figyeljünk oda. Gyakori hiba, hogy azt gondoljuk, fél év
elegendő idő, hogy két méretet lefogyjunk, de nem így lesz. Inkább legyen
kényelmes a ruha, bevenni könnyebben lehet, ha időközben lefogyunk valamennyit.
A cipő legyen kényelmes, hiszen
órákig lesz a lábunkon. A tánchoz már nyugodtan vihetünk váltócipőt is, a
lényeg, hogy a szertartáson és a fotókon legyünk szépek. A profi fotósok is
általában csak a buli elejét örökítik meg, utána magukra hagyják a párt és a
vendégeket.
A hagyomány szerint a
menyasszonyon legyen valami új, valami régi, valami kölcsön és valami kék. Ha
tartjuk ezt a hagyományt, szerezzünk be mindent idejében. Az ékszerekre,
táskára, neszesszerre, harisnyakötőre és minden apróságra is gondoljunk. Ha lesznek koszorúslányok, az ő
ruhájukat is jó, ha a menyasszony választja ki, ami stílusban illik hozzá.
Kiegészítők
Egy esküvő megszervezése számtalan kisebb-nagyobb kiegészítő beszerzéséből is áll. Sokan emiatt is szeretnek
esküvőszervezőt megbízni, aki mindent elintéz, míg mások élvezik, hogy mindent
saját maguk szereztek be. Amire mindenképpen szükség lesz: menyasszonyi csokor,
esetleg külön dobócsokor, kocsidísz, asztaldíszek, dekorációk ha például a teremben
szeretnénk lufikat, girlandokat vagy egy szabadtéri helyszínen fáklyákat
elhelyezni. Gondoljuk végig azt is, milyen
extra szolgáltatást szeretnénk, például legyen-e galambröptetés, lufieregetés,
palackposta, vagy valamilyen más esemény a nagy napon.
Meghívók és ültetés
A meghívókat is illik az esemény
előtt 3 hónappal kiküldeni, hogy biztosan mindenki részt tudjon venni az
esküvőn, aki szeretne. Válasszunk valami szép idézetet vagy személyes fotót. A
szöveg lehet klasszikus vagy például vicces, a pár stílusától függően.
Mindenképp kérjünk visszajelzést,
hogy tudjuk, hány résztvevőre számíthatunk. Az ültetés is egy fontos szempont,
igyekezzünk úgy egymás mellé ültetni az embereket, hogy senki se érezze
feszélyezve magát, például ha csupa vadidegennel ültetik egy asztalhoz. Ha
vannak olyan rokonok, akik nem szívelik egymást, őket igyekezzünk minél
távolabb ültetni egymástól.
Egy esküvő megszervezéséhez nem
csupán sok idő, kreativitás, de megfelelő anyagi háttér is szükséges, hiszen
egy szerény esküvőhöz is több százezer forintra van szükség, egy nagyobbhoz
pedig akár több millió forintra. Annak érdekében, hogy életünk nagy napja
tökéletes legyen, időben el kell kezdenünk a tudatos pénzügyi tervezést. Ebben
segít a SIGNAL Előrelátó Programja.
2017.01.26.