2019. december 12.
SIGNAL IDUNA Biztosító Zrt.
Mit gondolnak a fiatalok az öngondoskodásról 2019-ben?
A harminc év alatti felnőtt
fiatalok az átlagnál kevésbé tartják fontosnak az öngondoskodást nagyobb
céljaik eléréséhez, igaz, minden ötödik fiatal úgy véli, nem is rendelkezik
elegendő pénzügyi ismerettel az öngondoskodás szükségességének megítéléséhez.
Jó hír, hogy eközben személyes pénzügyi tanácsadásra, egy hiteles szakértő
segítségére ők a legnyitottabbak – derül ki a SIGNAL IDUNA Biztosító
megbízásából készült felmérésből.
Míg
a magyarok többsége fontosnak tartja minden nagyobb célja eléréséhez az
öngondoskodást, addig a 18-29 év közöttieknek (továbbiakban fiatalok) csak
valamivel több mint harmada (35,4%) ismerte fel annak fontosságát az országos,
reprezentatív kutatás eredményei szerint. Közel 28 százalék szerint nincs
szükség öngondoskodásra, „majd megoldja valahogy, ha szüksége lesz rá”. Majdnem
minden ötödik fiatal (21,3%) azonban saját bevallása szerint nem
rendelkezik elegendő pénzügyi ismerettel az öngondoskodás szükségességének
megítéléséhez.
A
teljes lakossághoz hasonlóan, a fiatalok többsége is (57,5%) az
általános anyagi biztonságot tartja az egyik legfőbb távlati célkitűzésének, és ezek után náluk az élménygyűjtés (utazás, szórakozás), valamint a családalapítás,
gyermekvállalás célok következnek a sorban. Az
időskor anyagi hátterének megteremtését a megkérdezettek kevesebb, mint 30
százaléka említette az első három helyen, közel ugyanannyian, ahányan a tanulást. Utóbbit érthető módon a fiatalok sokkal nagyobb
arányban tartják fontosnak, mint a többi korosztály.
Eltérően vélekednek a
megtakarításokról
A
fiatalok közül csak minden harmadik véli úgy, hogy a megtakarítást érdemes
minél előbb elkezdeni és hosszabb időn át, és kisebb összegeket félretenni. Optimális
esetben már munkába álláskor el kell kezdeni az öngondoskodást, minden negyedik
szerint elég családalapításkor, sőt, 22 százalék szerint elegendő 45 éves kor
felett.
Bár
a fiatal felnőttek több mint 30 százaléka semennyit, vagy legfeljebb
havi ötezer forintot tud félretenni, ugyanakkor
az idősebb generációkhoz képest a fiatalok körében jóval nagyobb azok aránya
(11%), akik havi 100 ezer forintnál is többet tudnak félretenni – vélhetően
többségük a mamahotelben lakók közé tartozik.
Míg
a lakosság egésze szerint átlag 19,8 millió forint megtakarítást kellene a
megfelelő életszínvonalú nyugdíjas évekhez a
munkában töltött évek alatt felhalmozniuk, addig a fiatalok ennél sokkal
magasabb összeget, átlag 27,7 millió forintot tartanak e célra szükségesnek.
A fiatalok már ismerik a
nyugdíjmegtakarítási lehetőségeket
A
fiatalok fele nem számít arra, hogy a kényelmes megélhetéshez elegendő állami
nyugdíja lesz. Ez azonban nem azt jelenti, hogy optimistábbak lennének a teljes
lakossághoz képest – ahol 70 százalék nem számít elegendő állami nyugdíjra –
hiszen további 30 százalék mondta azt,
hogy egyáltalán nem tudja, mire számítson.
A teljes lakosságon belül a fiatalok a legtájékozatlanabbak ebben a kérdésben. Nagyon
sok fiatal (38,6%) arra a kérdésre sem tudja a választ, hogy mikor mehet
majd egyáltalán nyugdíjba. A megkérdezettek
harmada szerint legalább 70 éves koráig kell majd dolgoznia.
Nagyon sok fiatal (38,6%) nincs tisztában azzal,
hogy mikor mehet majd egyáltalán nyugdíjba. A megkérdezettek harmada szerint
legalább 70 éves koráig kell majd dolgoznia.
Meglepő
módon a fiatalok közül sokan (százból kilencvenhárman) ismerik a
nyugdíjmegtakarítási lehetőségeket. Az
egyes termékek közül legtöbben az önkéntes nyugdíjpénztárakat (86,6%) ismerik,
amit a nyugdíj előtakarékossági számla (81,1%) és a nyugdíjbiztosítások (74,8%)
követnek. A
fiatalok döntő többsége ugyanakkor nincs tisztában a termékekhez kapcsolódó adójóváírás
lehetőségével, ami a nyugdíjbiztosítások esetében évi 20%, maximum 130 ezer
forintot jelent.
Örülnének a pénzügyi tanácsadásnak a fiatalok
A
felmérés szerint a fiatalok körében a legmagasabb azok aránya, akik úgy vélik,
nem rendelkeznek elegendő pénzügyi ismerettel megtakarítások terén. Arra a
kérdésre, hogy mi lehetne az a döntő érv, ami az öngondoskodás megkezdésére
ösztönözné, minden ötödik azt mondta, hogy a személyre szabott pénzügyi
tanácsadás segítené őt ebben. Majdnem
ugyanennyien mondták azt, hogy magától kellene belátnia, hogy nincs más
választása. Az idősebb korosztályhoz képest jóval többen (12,6%) igényelnék,
hogy egy hiteles szakértő elmondja
nekik, hogy milyen jövő áll a generációja előtt.
Megtakarítás,
befektetés témában a fiatalok közül nagyjából ugyanannyian hallgatnának szülők,
rokonok tanácsára (22,8%), mint ahányan pénzügyi szakértőkre (20,5%). A többi
korosztályhoz képest sokkal többen említették ugyanakkor hiteles
információforrásként a reklámokat
(22%), és az interneten fellelhető cikkeket
(15,7%).
A
felmérésről
A
Forecast Marketingkutató Kft. a SIGNAL IDUNA Biztosító megbízásából 2019 októberében
500 fős, országos telefonos piackutatást végzett a 18-59 éves magyarországi
lakosság körében. A kutatás eredményei reprezentatívak.
Háttérinformáció
A SIGNAL IDUNA Biztosító Zrt, a dortmundi és hamburgi székhelyű,
a Németország 10 legnagyobb pénzügyi és biztosítási konszernje közé tartozó SIGNAL
IDUNA Csoport leányvállalata. A SIGNAL IDUNA Holding éves díjbevétele 2018-ban
5,74 Mrd eurót tett ki.
A magyar leányvállalat
már 26 éves múltra tekint vissza és kompozit biztosítóként évek óta tartó
dinamikus, piaci átlag feletti növekedést mutat. Ennek köszönhetően díjbevétele
alapján már 2014. óta a hazai biztosítótársaságok TOP 10 élmezőnyébe tartozik. 2018-ban
a SIGNAL IDUNA Biztosító 15,2 százalékos növekedés mellett – a piaci átlag 6,8%
volt - 28,4 milliárd forint díjbevételt ért el.
A társaság minden évben dobogós helyet végzett az Év
biztosítója elnevezésű online ügyfélszavazáson a kárrendezési és/vagy
adminisztráció területen kategóriában a kis- és közepes biztosítók kategóriájában. 2017-ben - az online ügyfélszavazatok -
alapján elnyerte az Év biztosítója 2017. Kárrendezési kategória II. helyezését,
valamint az Év Ügyfélbarát biztosítója díjat.
További információ:
Érdi Katalin
Kommunikációs és marketing osztályvezető
Telefon:
06 1 458 4186, +36 30 374 9536
E-mail: erdi.katalin@signal.hu
www.signal.hu