Sok vállalatvezető hisz abban,
hogy kompromisszumot nem ismerőnek kell lennie a céljai elérése érdekében.
Ugyanakkor a pozitív szervezeti pszichológiával kapcsolatos kutatások azt
bizonyítják, hogy az ádáz környezet ártalmas a termelékenységre, míg a pozitív
környezet jelentős előnyökkel jár a munkáltatók, a munkavállalók és a
végeredmény szempontjából is.
Bár igaz lehet a mondás,
miszerint teher alatt nő a pálma, vagyis, hogy a nyomás arra készteti a
munkavállalókat, hogy többet, jobban és gyorsabban teljesítsenek, fontos lenne
megvizsgálni azt is, hogy a nyomás és stressz milyen rejtett költségeket
eredményez.
Először is, kutatások
igazolják, hogy a nagy nyomás alatt működő vállalatoknál az egészségügyi
kiadások közel 50%-kal magasabbak, mint más szervezeteknél. Amerikai
felmérések szerint a
munkahelyi balesetek 75-90%-a a stressznek tulajdonítható, és becslések
szerint az orvoslátogatások több mint 80%-a a stressz miatt történik. A
munkahelyi stressz ráadásul számos egészségügyi problémával összefüggésbe
hozható, a metabolikus szindrómától kezdve a szív- és érrendszeri
betegségekig és a halálozásig.
A hierarchiához való tartozás
stressze szintén összefügg a betegségekkel és a halállal. Egy több mint 3000
alkalmazottat vizsgáló nagyszabású tanulmány
eredményei szoros kapcsolatot mutattak ki a vezetői magatartás és az alkalmazottak
szívbetegségei között. A stresszt okozó főnökök szó szerint rosszat tesznek
a szívnek.
A második rejtett költséget az
elköteleződés hiánya jelenti. Az ádáz környezet és a félelem kultúrája egy
ideig biztosíthatja az elkötelezettséget, ugyanakkor az ezzel járó stressz
hosszú távon valószínűleg elpártoláshoz vezet. A munka iránti elkötelezettség -
amely az értékeltség, a biztonság, a támogatás és a tisztelet érzésén alapul -
általában negatívan kapcsolódik a stresszes, negatív vállalati kultúrához. Az
elköteleződés hiánya pedig sokba kerül. Egy tanulmány
szerint a nem elkötelezett munkavállalók 37%-kal többet hiányoznak, 48%-kal
több a balesetet szenvednek, 60%-kal több hibát vétenek.
A lojalitás hiánya a
harmadik költség. A munkahelyi stressz ugyanis növeli az önkéntes fluktuációt.
A munkaerő-felvétellel, képzéssel, csökkent termelékenységgel, elveszett
szakértelemmel stb. kapcsolatos fluktuációs költségek pedig igen jelentősek. A Center
for American Progress becslése szerint egyetlen alkalmazott lecserélése az
adott alkalmazott éves fizetésének körülbelül 20%-ába kerül. Vagyis a
vállalkozások egy munkavállaló éves fizetésének körülbelül egyötödét költik a
munkavállaló pótlására.
Az egyik legfontosabb, a szociális
kapcsolatok elősegítése. Számos empirikus tanulmány megerősíti, hogy a
pozitív munkahelyi szociális kapcsolatok rendkívül kívánatos eredményeket
hoznak. Az emberek például ritkábban betegszenek meg, sokkal gyorsabban
felépülnek a műtétekből, kevésbé szenvednek depressziótól, gyorsabban tanulnak és
jobban teljesítenek a munkában.
Mutass empátiát! Főnökként
óriási hatással lehet az ember arra, hogyan érzik magukat a dolgozók. Agyi
képalkotó vizsgálatokból
kiderült, hogy amikor az alkalmazottak olyan főnökre emlékeznek, aki nem kedves
vagy nem empatikus, fokozott aktivációt mutatnak azon agyterületek, amelyek az
elkerüléssel és a negatív érzelmekkel kapcsolatosak, míg ennek ellenkezője
igaz, amikor empatikus főnökre emlékeznek.
Tegyen meg mindent, hogy segítsen!
Volt már olyan főnöke, kollégája, aki sok fáradságot vállalt azért, hogy
segítsen? Jó eséllyel a mai napig hűséges hozzá. Nos, kutatók
is kimutatták ugyanezt, vagyis, hogy amikor a vezetők nem csak tisztességesek,
hanem önfeláldozóak is, akkor az alkalmazottjaik arra inspirálódnak, hogy maguk
is lojálisabbak és elkötelezettebbek legyenek. Ennek következtében nagyobb
valószínűséggel tesznek meg mindent azért, hogy segítőkészek és barátságosak
legyenek más alkalmazottakkal szemben, így egy önerősítő körforgás jön létre.
Bátorítsa a kollégáit, hogy
beszéljenek egymással és a vezetőikkel - különösen a problémáikról. Ha a
dolgozói bíznak abban, hogy az ő érdekeiket tartja szem előtt, az javítja a teljesítményüket.
Ahelyett ugyanis, hogy a negatív következményektől félnének, a munkahelyi
biztonságérzet kudarckerülés helyett kísérletezővé teszi őket, ami az innováció
szempontjából rendkívül fontos.
Összefoglalva tehát, míg a zord
munkahelyi légkör a munkavállalók rosszabb egészségi állapotával függ össze,
addig a pozitív munkahelyi légkörre éppen az ellenkezője igaz. A pozitív
munkahelyi légkör pozitív munkahelyi kultúrát is eredményez, ami növeli az
elkötelezettséget és a teljesítményt. A boldogabb alkalmazottak nem csak
kellemesebb munkahelyet, hanem jobb ügyfélszolgálatot is jelentenek.
Következésképpen a boldog és gondoskodó munkahelyi kultúra nemcsak a
munkavállalók jólétét és termelékenységét javítja, hanem az ügyfelek
elégedettségét is.
2023.01.15.