Facebook Share Image

Így előzzük meg a síbaleseteket!

Tematikus hírek / Család

Itt a síszezon, amikor itthon és külföldön is mind több síelő hódol a száguldásnak. Azonban érdemes pár szabályt betartani annak érdekében, hogy elkerüljük a baleseteket.

A legfontosabb, hogy körültekintően válasszuk meg a pályát, ami megfelel a tudásunknak. Ha ritkán síelünk, először mindig lankásabb terepen próbálkozzunk, és a kellő rutin megszerzése után menjünk át a meredekebb pályákra.

Síelés előtt mindig alaposan melegítsünk be! Ha nem vagyunk formában, már a sportolás előtt érdemes néhány alkalommal felkeresni egy konditermet, de ha erre nincs mód, akkor reggel és a pályára lépés előtt is melegítsünk be, nyújtsunk. Szánjunk erre elegendő időt, mert a kötött izmok könnyebben szenvednek sérülést.

Hiába vagyunk jó kondiban, ha a felszerelésünk nem megfelelő. Ha rosszul van beállítva a kötés, nem megfelelő méretű a sícipő, életlen a sí, az komoly baleseti veszélyforrást jelent. Inkább szánjunk több pénzt a megfelelő felszerelés beszerzésére, minthogy később hónapokon át fizessük az orvosi költségeket egy baleset után. Ha csak alkalmanként síelünk, elegendő kölcsönözni is a felszerelést, azokat átvizsgálva adják ki, ellentétben az évekig pincében, padláson porosodó darabokkal.

Mindig maradjunk a kijelölt pályán, kerüljük a jégtömbös, sziklás, lavinaveszélyes helyeket! Mindig figyeljünk a többi síelőre, és a tömegnek, pályának megfelelő sebességgel haladjunk. A hirtelen ütközés, megdobó jégtömb vagy szikla következtében történő esés okozta sérülés miatt lehet, hogy hónapokig tart a gyógyulás. Azon túl, hogy oda a szabadság, a síbérlet, a szállásköltség és a pihenés, kiesik a sérült a munkából, ami jelentős anyagi veszteséggel jár akkor is, ha rendelkezünk megfelelő biztosítással.

Sokszor a pillanat törtrészén és a jó reflexeken múlik, hogy elkerüljünk egy súlyos balesetet. Emiatt nagyon fontos, hogy kipihenten kezdjünk el síelni. Amikor pedig érezzük, hogy többszöri lecsúszás után már kezdünk fáradni, lassulnak a reflexeink, inkább tartsunk egy kis pihenőt. Melegedjünk meg a hüttében, igyunk meg egy forró teát, hógolyózzunk egyet, majd kipihenten vágjunk neki újra a sportolásnak.

Síelés közben csak az előttünk lévő pályaszakaszra, valamint a mellettünk, előttünk haladókra figyeljünk. Ne nézelődjünk, bámészkodjunk, mert így nem tudunk azonnal irányt váltani, kikerülni egy akadályt, amikor szükséges. Emiatt következik be a legtöbb esés.

Többszöri csúszás után már esetleg profinak hisszük magunkat, ám ne akarjunk gyakorlottabbnak tűnni, mint ami a valóság. Inkább legyünk óvatosak, mert az erőfitogtatás komoly balesetekhez vezethet.

Tudta, hogy a statisztikák szerint a legtöbb baleset kora délután, valamint a síelés harmadik napján következik be? Ezekben az időpontokban különösen óvatosak legyünk!

Ne felejtsük, hogy mindig csak megfelelő utas és balesetbiztosítás birtokában szabad nekivágni a síelésnek. Az egyszerű törések, húzódások kezelés is elhúzódhat, ráadásul külföldön magas orvosi költségekkel kell számolnunk, ha nincs biztosításunk.

Utasbiztosítás