Közlemény
A Fővárosi Ítélőtáblának
az ügyész felperes keresetére a SIGNAL IDUNA Biztosító Zrt.alperes ellen indult
perben 2021. január 26-án kelt 13.Gf.40.328/2020/7-II. számú jogerős ítélete értelmében az alperes
Signal Otthon Lakossági Vagyonbiztosítás Feltételek elnevezésű általános szerződés
feltételeinek
2017. január 1-től 2017.
december 31-ig alkalmazott 8.C.b. pontjának az a rendelkezése, amely szerint
„Alulbiztosítottsághoz vezethet továbbá, ha a biztosított lakásban/családiházban
b.1. az együtt élők
száma,
b.2. az ott tartott ebek
száma, illetve
b.3. az ott lévő
gépjármű beállók száma több mint a biztosítási ajánlaton ezen kategóriák esetén meghatározott
érték.” tisztességtelen, mert nem érthető és nem egyértelmű, továbbá a szerződésből eredő
jogokat és kötelezettségeket a jóhiszeműség és a tisztesség követelményének
megsértésével egyoldalúan és indokolatlanul a szerződési feltétel alkalmazójával szerződő
fél hátrányára állapítja meg;
2018. január 1-től
alkalmazott 8.C.b. pontjának az a kikötése, amely szerint „Alulbiztosítottsághoz
vezet továbbá, ha a biztosított lakásban/családi házban
b.1. az együtt élők
száma,
b.2. az ott tartott ebek
száma, illetve
b.3. az ott lévő
gépjármű beállók száma több mint a biztosítási ajánlaton ezen kategóriák esetén meghatározott
érték.” tisztességtelen, mert nem érthető és nem egyértelmű, továbbá a szerződésből eredő
jogokat és kötelezettségeket a jóhiszeműség és a tisztesség követelményének
megsértésével egyoldalúan és indokolatlanul a szerződési feltétel alkalmazójával szerződő
fél hátrányára állapítja meg;
2017. január 1-től
alkalmazott 9. pontjának az értékkövetés szabályairól szóló az a kikötése, amely szerint „A
módosítás alapja a biztosító vagyonbiztosításaival biztosítható vagyontárgyak különböző
körére a KSH által megállapított éves árindexek, amelyekből a biztosító átlagindexet
képez. A biztosító az értékkövetés számítását évente egyszer a KSH által addig
nyilvánosságra hozott indexadatai alapján képezi, azzal a kikötéssel, hogy a
biztosító ettől +/–3%-os mértékkel eltérhet.” tisztességtelen, mert nem érthető
és nem egyértelmű, továbbá a szerződésből eredő jogokat és kötelezettségeket a
jóhiszeműség és a tisztesség követelményének megsértésével egyoldalúan és
indokolatlanul a szerződési feltétel alkalmazójával szerződő
fél hátrányára állapítja meg;
2017. január 1-től
alkalmazott 11.B.b.1.2. pontjának első mondata, amely szerint „A szolgáltatási összeg a
szolgáltatás alapjául szolgáló utolsó okirat beérkezését követő 15 napon belül esedékes.”
tisztességtelen, mert nem egyértelmű, továbbá a szerződésből eredő jogokat és
kötelezettségeket a jóhiszeműség és a tisztesség követelményének megsértésével egyoldalúan és
indokolatlanul a szerződési feltétel alkalmazójával szerződő fél hátrányára állapítja meg;
2017. január 1-től
alkalmazott VII. Záradék és függelék fejezete (függelék 2-3. oldal, ÁSZF70-71. oldal)
biztosítási feltételek és ügyféltájékoztató kiegészítésének az a kikötése, hogy
„aSIGNAL IDUNA Biztosító
Zrt. OTTHON lakossági biztosítási szerződéseire bejelentett káresemények esetén a
biztosítási ajánlaton igényelt és megnevezett biztosítási események bekövetkeztekor (…)
felelősségbiztosítás, építésszerelés biztosítás, ÚTITÁRS-biztosítás, okmányok pótlása,
vandalizmus, kültéri vagyontárgyak lopása, rongálás, betöréses lopás, rablás, idegen jármű
ütközése, légi jármű lezuhanása, robbanás, összeroppanás, tűz és elektromos tűz
veszélynemekre az alábbi dokumentumokat kérheti: feljelentés, nyomozást felfüggesztő/megszüntető
határozat, biztosítási eseménnyel kapcsolatos büntető-, illetve polgári peres eljárásról
való tájékoztatás” tisztességtelen, mert nem egyértelmű, továbbá a szerződésből eredő
jogokat és kötelezettségeket a jóhiszeműség és a tisztesség követelményének
megsértésével egyoldalúan és indokolatlanul a szerződési feltétel alkalmazójával szerződő
fél hátrányára állapítja meg;
2017. január 1-től
alkalmazott 13.A.d. pontjának az a kikötése, amely szerint „A biztosító szolgáltatási
kötelezettsége nem terjed ki arra a kárra, amely a károsodott vagyontárgy olyan értékcsökkenéséből
származik, amely a további rendeltetésszerű használatot nem befolyásolja.”
tisztességtelen, mert nem érthető és nem egyértelmű, továbbá a szerződésből eredő jogokat és
kötelezettségeket a jóhiszeműség és a tisztesség követelményének megsértésével
egyoldalúan és indokolatlanul a szerződési feltétel alkalmazójával szerződő fél hátrányára állapítja
meg;
2017. január 1-től alkalmazott
13.A.g. pontjának az a kikötése, amely szerint „A biztosító szolgáltatási
kötelezettsége nem terjed ki arra a kárra, amelyek a biztosítás megkötésekor
már meglévő olyan hibák és
hiányosságok miatt keletkeztek, melyekről a szerződő/biztosított tudott vagy
tudnia kellett.” semmis, mert jogszabályba ütközik;
2017. január 1-től
alkalmazott 13.A.m. pontjának az a kikötése, amely szerint „A biztosító szolgáltatási
kötelezettsége nem terjed ki arra a kárra, amely – egészben vagy részben – az épületek, építmények,
gépek, berendezések avultságával, azok karbantartásának elmulasztásával, vagy az
építési és üzemeltetési szabályok be nem tartásával okozati összefüggésben
következett be.” semmis, mert jogszabályba ütközik;
2017. január 1-től
alkalmazott 13.A.q. pontjának első mondata, amely szerint „A biztosító szolgáltatási
kötelezettsége nem terjed ki arra a kárra, amely a gyűjteményhez, sorozathoz, garnitúrához,
készletekhez tartozó egyes darabok károsodása esetén a jelen pontban felsoroltak
megcsonkulása, hiányos volta miatt bekövetkezett anyagi hátrány, értékcsökkenés miatt keletkezett.”
tisztességtelen, mert nem érthető és nem egyértelmű;
2017. január 1-től
alkalmazott 13.B.q.1. pontja első mondatának utolsó fordulata, amely szerint „Nem nyújt
szolgáltatást a biztosító azon károk, veszteségek, költségek esetén, amelyeknek eredménye,
keletkezési oka közvetlenül vagy közvetve összefüggésbe hozható a következő eseményekkel:
(….) vagy hasonló természetű szindrómával vagy a mindenkori elnevezéstől független
hasonló természetű egészségi állapottal bármilyen módon rokonságban áll.” tisztességtelen,
mert nem érthető és nem egyértelmű;
2017. január 1-től
alkalmazott 14.B. pontja, amely szerint „A biztosítási szerződésből eredő igények elévülési ideje
a biztosítási esemény bekövetkeztétől számított egy év.” tisztességtelen, mert
a feleknek a szerződésből eredő jogait és kötelezettségeit a jóhiszeműség és
tisztesség követelményének megsértésével egyoldalúan és indokolatlanul a
szerződési feltétel alkalmazójával szerződő fél hátrányára állapítja
meg.