Évről évre növekszik a női
vállalkozók száma hazánkban, azonban a férfiakétól még mindig jelentősen
elmarad. Ennek vannak személyes, társadalmi-kulturális és szervezeti, rendszer
szintű okai is. Mindez nem csak az egyénekre, a nőkre nézve jelent hátrányt, de
a gazdasági és társadalmi növekedési potenciált is csökkenti. Ha te is saját
vállalkozás elindításán gondolkodsz, vagy egyszerűen inspirációt keresel, mutatunk
néhány vállalkozói tippet a siker eléréséhez.
Az Opten
teljes cégbázisát tekintve ugyan már 10 éve folyamatosan növekszik a
tisztán női menedzsmenttel rendelkező cégek aránya, de még mindig csak 14 %
körüli. Ezzel szemben a tisztán férfi tulajdonosi és aláírói körrel rendelkező
társaságok aránya 50 százalék felett van. Sajnos még mindig a nemek közötti
egyenlőtlenség rajzolódik ki abban is, hogy a tisztán női vállalkozások aránya
egyedül a mikrovállalkozások körében jelentős, a magasabb vállalati
kategóriákban a hölgyek szerepe fokozatosan csökken.
A nőket számos tényező gátolja
abban, hogy vállalkozásba fogjanak. A személyes tényezők között ugyanúgy
megtalálható az önbizalomhiány, a motiváció hiánya, a kudarctól való félelem,
mint a példakép hiánya, vagy az előítéletek.
Emellett léteznek szervezeti–környezeti gátló tényezők is. A Világgazdasági
Fórum (WEF) nemek közötti egyenlőtlenségről szóló jelentése (Global Gender Gap Report)
szerint a tőkéhez, hitelhez, földhöz vagy pénzügyi termékekhez való hozzáférés
rendszerszintű hiánya akadályozza a nőket abban, hogy céget alapítsanak. A női
vállalkozást akadályozó másik örök tényező emellett az ápolási/ellátási
infrastruktúra hiánya.
A nők ugyanis legalább kétszer annyi időt fordítanak
gondozásra és önkéntes munkára, mint a férfiak.
A vállalkozói létforma
lehetőséget biztosíthat a nők számára az esélyegyenlőségre, hiszen amíg a
munkahelyen megjelenő üvegplafon
miatt a nők korlátozott mértékben bontakozhatnak ki, addig a vállalkozói lét
megadhatja az önmegvalósítás lehetőségét számukra. De mi kell ahhoz, hogy
megtedd az első lépéseket a vállalkozói lét felé, és legyőzve a kihívásokat
sikerre vidd a cégedet? Mutatjuk!
Legyen egyértelmű víziód -
A sikeres vállalkozóknak kristálytiszta elképzeléseik vannak arról, hogy mit
szeretnének elérni. Nem azt nézik, hogy milyen a világ ma, hanem azt, hogy
milyenné szeretnék tenni, és könyörtelenül dolgoznak annak elérésén. Tehát
legyen világos elképzelésed arról, hogy mit akarsz elérni és ezt írd is le. Ez
segít megtartani a fókuszt, ha kudarcokkal, zavaró tényezőkkel vagy
akadályokkal szembesülsz. A vízió, jövőkép megfogalmazása megkönnyíti a
megfelelő csapat kialakítását és motivációját, emellett a potenciális
befektetőket és ügyfeleket is könnyebben bevonzod vele.
Vállalj kiszámítható
kockázatokat - A vállalkozói lét mindig nagy kockázatot hordoz magában.
Mivel nem lehet megjósolni vagy felkészülni minden lehetséges kimenetre, meg
kell tanulnod megalapozott döntéseket hozni hiányos információk alapján is. Egy
vállalkozás elindításához türelem kell. Nem számít, mennyire jó vállalkozó,
alapító vagy, készülj fel arra, hogy akár évekbe telik, mire anyagilag is
sikeres lesz a céged. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy mindig tisztában legyél
a vállalkozásod pénzügyi helyzetével. Győződj meg arról, hogy rendelkezel
elegendő készpénztartalékkal, vázold fel a növekedési előrejelzéseket, kövesd
figyelemmel és kezeld a havi működési költségeidet, és tudd, hogy mennyi tőkére
lesz szükséged a jövőben és mikor. Amit csak tudsz, számolj ki.
Légy biztos önmagadban és az
ötletedben – Ne engedd, hogy a félelem eluralkodjon rajtad, vagy bárki elbizonytalanítson
az ötleteidben, ami különösen gyakran megesik a nőkkel. Lépj egyet előre! Kövesd
a Colin Powell féle úgynevezett „40–70 szabályt”, amely szerint elegendő az
információk 40%-a ahhoz, hogy megalapozott döntést hozz, 70%-nál pedig
semmiképp ne habozz, mert elszalasztod a lehetőséget. Gyűjtsd tehát össze a
rendelkezésre álló tények és adatok 40-70 százalékát, majd vágj bele! A nagy
cégek felépítése időt vesz igénybe, ezért ne hagyd, hogy az érzéseid hullámvasútja
vagy mások véleménye megakasszon. Kezdd el magad felvértezni a kudarcokkal,
elutasításokkal szemben. Ezek a dolgok sokkal félelmetesebbek, amíg csak
elképzeljük őket, mint amikor bekövetkeznek.
Fókuszálj az eredményekre –
Nagyon könnyű elveszni az ötletekben, de egy vállalkozónak az eredményekre kell
koncentrálnia. Tűzz ki tehát nagy célokat magadnak és csapatodnak, és ünnepelj,
mikor eléred azokat. Dolgozz mindig azon, hogy elérd a következő nagy
mérföldkövet, ami a jövőképed felé vezet. Sikereid legjelentősebb meghatározó
tényezői azok az emberek lesznek, akikkel körülveszed magad: a csapatod, a
tanácsadóid, a partnereid. Ezért érdemes időt szánni és ápolni a kapcsolatot az
olyan emberekkel, akik motivációt, inspirációt és támogatást nyújtanak,
valamint alapvető visszajelzéseket adnak. És végül keresd a lehetőségeket a
tanulásra, a mentorálásra és a hasonló cipőben járó vezetőkkel való
interakcióra.
2021.08.13.