Ha használt autót
vásárolnánk, először is gondoljuk át, mire használjuk majd az autót, és ahhoz
milyen típusú gépkocsira lesz szükségünk. A használt autókra igaz az a mondás,
hogy sokkal inkább állapotot, mintsem márkát veszünk. Emiatt mindenképpen
legalább 2-3 márkában gondolkodjunk.
Gondoljuk végig, mennyit
fogjuk egy évben használni a gépkocsit. Azzal járunk mindennap munkába, a
városon belül, dugózva, de külföldre nem mennénk vele? Vagy rendszeresen az
ország egyik feléből a másikba fogunk furikázni, hogy lebonyolítsuk az
üzleteinket? Esetleg egy hétvégi, második autót szeretnénk? Szükség van nagy
csomagtartóra, vagy inkább egy kis városi autó lesz a nyerő, amivel könnyű
parkolni?
Fontos szempont az is,
hányan használjuk rendszeresen az autót. Ha csak ketten, akkor elég egy
háromajtós is, míg, ha 6-7 fős, nagy családban kell gondolkodni, akkor az
egyterűek jöhetnek szóba.
Határozzuk meg előre azt is,
mik a számunkra nélkülözhetetlen funkciók. Például szükség van-e arra, hogy
állítható legyen a vezetőülés magassága, hány légzsák legyen, szeretnénk-e
ülésfűtést, tempomatot vagy tolatóradart. Mindenképp olyan autót válasszunk,
ami klímás, mert az utólagos beszerelése drága.
Gondoljuk át, mennyi pénz
áll a rendelkezésünkre, hogy autót vásároljunk. Ebből vonjunk le legalább 200
ezer forintot, így futja majd az átírás költségeire, és az esetleges, utólag
kiderülő kisebb javításokra, cserékre is.
Ezek mentén a paraméterek
mentén nézzük meg, hogy milyen márkák és hány éves autók jöhetnek szóba. Elsőre
ne riadjunk meg egy idősebb autó vételétől se, ez csak akkor legyen szempont,
ha a meglévőt szeretnénk fiatalabbra cserélni. Első autónak egy jól
karbantartott, szervizelt, idősebb autó is kiváló megoldás lehet. Ugyanazért a
pénzért ugyanis egy idősebb, de sokkal jobban felszerelt, biztonságosabb,
megbízhatóbb autóhoz juthatunk.
Válasszunk ki 3-4 autót, ami
a képek, leírások alapján jónak tűnhetnek és nézzük meg őket személyesen. Ha
nem értünk az autókhoz, vigyünk magunkkal egy szakembert, aki a helyszínen át tudja
nézni az autót. Egy értő szem számára feltűnik, ha árnyalatában eltér a festés,
ez például arra utal, hogy korábban összetört az autó. Ellenőrizzük, nem
pörgették-e vissza a kilométer számlálót, vagy nincs-e kivágva a légzsák
szalagja, amit csak ollóval lehet eltüntetni, ha már egyszer kinyílt. Figyeljük
a hegesztésnyomokat, a szigeteléseket. Ahol eltérés van, ott javítva lett az
autó.
Önmagában attól ne ijedjünk
meg, ha korábban összetört a gépkocsi, hiszen lehet, hogy szakszerűen javítva
lett. De ilyenkor mindenképpen kérjük ki egy szakértő véleményét, nehogy olyan
rejtett sérülése legyen az autónak ami veszélyt jelenthet.
Mindenképp nyissuk fel a
motorháztetőt, ellenőrizzük, nem sérült-e például az ablakmosó tartály,
nincsenek-e szétcsúszva a csövek. Ezek is ugyanis egy korábbi ütközés jelei.
Járassuk a motort, nézzük meg, indul-e egyből, egyenletesen jár-e. Ellenőrizzük
a váltót, könnyen a helyére megy-e.
Ha felfedezünk bizonyos
hibákat, kérjük ki szakember segítségét a javítási költségeket illetően.
Bontott vagy utángyártott alkatrészekkel lehet, hogy párezer forintból
újjávarázsolható egy autó, míg nagyobb költségekbe nem biztos, hogy érdemes
belemenni.
Nézzük át a szervízkönyvet,
majd menjünk el egy próbajáratra az autóval.
A számunkra új autóra
azonnal kössük meg a kötelező biztosítást, és lehetőség szerint a cascót is.
2018.02.07.