A biztosító ügyfél-azonosítási kötelezettsége a 2017. évi LII. törvény (a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról) alapján
A 2017. évi LIII.
törvény (továbbiakban Pmt. a pénzmosás és a terrorizmus
finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról) részletes szabályokat
határoz meg a pénzügyi szolgáltatók számára az ügyfél-azonosítási
kötelezettség vonatkozásában. A törvény célja, hogy a pénzmosás
és a terrorizmus finanszírozás tilalmának hatékony érvényesítése
érdekében megelőzze és megakadályozza a bűncselekmények elkövetéséből
származó pénznek - a pénzmosás szempontjából veszélyeztetett
tevékenységeken keresztül - történő tisztára mosását, valamint a terrorizmusnak
pénzzel vagy pénzben kifejezhető értékkel bíró dologgal való támogatását.
Minden érintett ügyfelünket írásban részletesen tájékoztatunk az azonosítással kapcsolatos teendőiről.
Milyen szerződésekre vonatkozik az azonosítási kötelezettség?
Kiket kell azonosítani?
Jogszabályi háttér:
Mit kell tudni a törvény által előírt kötelező ügyfél-azonosításról (átvilágításról)?
A Pmt. értelmében a biztosító kötelessége minden élet- és nyugdíjbiztosítással rendelkező ügyfele esetében elvégezni az ügyfél-azonosítást, ha az üzleti kapcsolat 2017. június 26. előtt jött létre. Minden ügyfelünknek, akinél az új szabályok miatt valamely kötelező nyilatkozat, adat vagy okmánymásolat hiányzik, 2019. október 31-ig, pótolnia kell a hiányzó adatokat, nyilatkozatokat, vagy okmány-másolatokat.
Az azonosítást ügyfeleink érdekében végezzük. 2019. október 31. után ugyanis azon ügyfeleink esetében, akiknek adatai, nyilatkozatai, vagy okmánymásolatai nem állnak teljes körűen rendelkezésünkre, a hivatkozott törvény értelmében kötelesek vagyunk az életbiztosítási szerződéssel kapcsolatos rendelkezéseinek – pl. módosítási igények és pénzügyi rendelkezések – teljesítését megtagadni mindaddig, amíg az ügyfél-azonosítás teljes körűen nem történik meg.
Mely nyilatkozatok, adatok, dokumentumok meglétét írja elő a Pmt.?
A sikeres ügyfél-azonosításhoz az alábbi okmánymásolatok és hiánytalanul kitöltött nyilatkozatok szükségesek:
Természetes személy esetén:
Nem természetes személy esetén: Nem természetes személy esetén:
Ha az azonosítást nem természetes személy (azaz jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, vagy egyéni vállalkozó) nevében tölti ki, úgy kérjük, hogy legalább a nyilvánosan elérhető cégkivonat és aláírási címpéldány másolatát, valamint az egyéni vállalkozói igazolvány másolatát kérjük megküldeni.
Ezeken jól olvashatóan, saját kezű aláírással ellátva az alábbi nyilatkozatot tenni:
„Nyilatkozom, hogy a csatolt dokumentum az eredetiről készült másolat és mindenben megfelel az aláíráskori tényleges állapotnak.”
Nyilatkozatok:
Ezen nyilatkozatok megtalálhatók letölthetők a lenti Dokumentumtárból. (Levélben történő azonosításhoz ezeket kell kitöltve visszaküldeni.)
Mi történik, ha az ügyfél nincs beazonosítva 2019. október 31-ig?
A jelzett határidő után a biztosító - a Pmt. 79. § értelmében - az alábbi ügyletek intézését köteles lesz megtagadni mindaddig, míg az azonosítás teljes körűen nem történik meg:
A 3,6 millió Ft-ot meghaladó összegű be- és kifizetéseknél a fent leírtakon túl - személyes jelenlét mellett - az azonosítást ismételten el kell végezni még abban az esetben is, ha egy korábbi ügyleti megbízás kapcsán az azonosítás már megtörtént.
Mi a dokumentumok beküldésének legegyszerűbb módja?
Az Ön kényelme érdekében létrehoztunk egy Azonosítási felületet, ahol a szükséges dokumentumok elektronikusan kitölthetők és az okmánymásolatok is egyszerűen feltölthetők. Az oldalon részletes útmutató segíti Önt lépésről lépésre.
Kérjük, használja Ön is ezt a megoldást!
Az Azonosítási felület itt érhető el:
Ügyfél-azonosítási felület