Mit kell tennie a káresemény bekövetkezésekor?
Teendők a kár helyszínén
A káresemény felfedezése
után győződjön meg arról, hogy közvetlen életveszély nem áll-e fenn. Ha
feltételezhetően személyi sérülés történt, a legfontosabb feladat a
segélyszolgálat (mentők, tűzoltók) értesítése.
Épületben, ingóságban
keletkezett károk esetén tegye meg a szükséges lépéseket a károk súlyosbodása ellen. Életét, egészségét soha ne
veszélyeztesse!
Kérjük, hogy a károsodott vagyontárgyak állapotában a
kárfelvétel időpontjáig, de legalább a kárbejelentéstől számított 5. napig ne
változtasson. Amennyiben nagyobb mértékű változtatás miatt lényeges
körülmények tisztázása lehetetlenné válik, a biztosító fizetési kötelezettsége
nem áll be.
Természetesen a kár
enyhítése mindenki számára fontos. Ezért kérjük, például csőtörés esetén a víz
szivárgását, ömlését szíveskedjék megszüntetni, de a szemléig ne falazza be a
felbontott falrészt. Esetleges betöréses lopás káresemény bekövetkezésekor
intézkedjen, hogy a behatolás helyén keletkezett rongálás oly mértékig kerüljön
javításra, hogy a lakás zártsága biztosított legyen.
Hivatalos szervek, hatóságok értesítése
Tűz, robbanás esetén a
tűzoltókat mindenképpen – még az időközben eloltott tűzről is – értesíteni kell
(a 105-ös számon). A tűzoltóságtól „hatósági bizonyítványt” kell igényelni,
melynek eredeti példányát a végleges kárrendezéshez a biztosítóhoz el kell juttatni.
Az okirat kiadása általában körülbelül 30 napot vesz igénybe.
Betöréses lopás, rablás
esetén természetesen a legfontosabb, hogy az eseményt az illetékes
rendőrkapitányságon jelentse be személyesen, vagy telefonon (a 107-es számon).
A későbbi viták megelőzésére ajánlatos a bejelentés és a rendőrségi
helyszínelés után a lakást tételesen átvizsgálni és a rendőrségen írásos
feljelentés-kiegészítést, vagy pótfeljelentést tenni. Ennek 1 példányát kérjük
a biztosítási kárbejelentéshez csatolni. A rendőrségi nyomozás általában 30-60
napot vesz igénybe, ezután a rendőrség „nyomozást felfüggesztő/megszüntető
határozatot" ad ki, melynek eredeti példányát a biztosítóhoz el kell
juttatni. A határozat abban az esetben is szükséges, ha időközben a kárrendezés
már lezárult. A biztosítási feltételek szerinti kárrendezésre a határozat
kiadását megelőzően is sort kerít a biztosító.
Ha betétkönyvet,
értékpapírokat tulajdonítottak el Öntől, azonnal zároltassa a kifizetést és
indítsa meg a hirdetményi eljárást.
Biztosító értesítése
A káreseményt a
bekövetkezése után minél előbb, de legkésőbb az észleléstől számított 2.
munkanapon belül jelentse be a biztosítónak. Ügyfeleink bejelentéseiket az
alábbi módokon tehetik meg (a fentebb részletezett elérhetőségeken):
- Online
- Telefonon
- Faxon
- Központi ügyfélszolgálatunkon személyesen
A kárbejelentés során szükséges adatok
Akár szóban, akár írásban
teszi meg a bejelentést, az alábbi adatok szükségesek:
- Egy olyan telefonszám, melyen napközben Önt,
vagy megbízottját meg tudjuk keresni.
- A szerződés / kötvény száma, amelynek a
szolgáltatását szeretné igényelni.
- Szerződő / biztosított / károsult személyi adatai (név, cím, telefonszám).
- A káresemény helye, ideje, rövid leírása.
- A kár becsült összege, a kár által érintett vagyontárgyak tételes
részletezése, pontos kárleírás (például beázott
falsíkok ~ területe), ingóságok
felsorolása.
- A bankszámlaszám, ahová Ön a kártérítési összeg kiutalását kéri.
- Írásos bejelentésnél dátum és aláírás.
- Felelősségi kárnál a károkozó elismerő nyilatkozata.
- Kárfelmérés, helyszíni szemle dokumentumai.
A bejelentést követően
hamarosan telefonon jelentkezik Önnél a biztosító kárszakértője. Ezt követően
pedig 5 munkanapon belül – az esetek túlnyomó részében – helyszíni szemlére
kell sort keríteni.
A kárszemle időpontjának
meghatározásakor szakértőnk igyekszik az Ön igényét figyelembe venni, de kérjük
megértését, ha ez az időpont túlnyomórészt munkaidőre esik. A helyszíni szemlén
jegyzőkönyv készül, melynek egy másolatát Ön kapja. Amennyiben a kárszakértő
ezt nem adja át, kérjük, hívja fel rá a figyelmét!
A jegyzőkönyv végén
kerülnek felsorolásra azok a dokumentumok, iratok, melyek feltétlenül
szükségesek a biztosítónak a kár megnyugtató rendezéséhez. Az Ön érdeke is,
hogy kárát a legrövidebb időn belül megtérítse a biztosító, ehhez a bekért
dokumentumok feltétlenül szükségesek. Ezekről – a kár jellegétől függően –
kárszakértőnk a szemle során tájékoztatja majd Önt.
Ha a biztosító részéről a
kárbejelentés kézhezvételétől számított 5. munkanapon belül nem történik meg a
kár megszemlélése, akkor Ön intézkedhet a javításról vagy a megsérült
vagyontárgy(ak) helyreállításáról. A fel nem használt, illetve kiselejtezett
alkatrészeket, berendezéseket és egyéb vagyontárgyakat a biztosítóval történt
előzetes egyeztetést követően további 30 napig változatlan állapotban célszerű
megőrizni.
Kárkifizetés
A kárkifizetés a
kárrendezés során bekért legutolsó okirat biztosítóhoz történő beérkezése után
15 napon belül esedékes, melyet a biztosító banki átutalással teljesít az Ön
által megadott bankszámlára.
A biztosító a szolgáltatást
a törvényes belföldi fizetőeszközben (forint) fizeti meg.
Felhívjuk szíves figyelmét,
hogy banki átutalás esetén akár 5 munkanappal hamarabb hozzájuthat a
szolgáltatási összeghez, mint postai utalás esetén.
Cégek esetében csak a
bejegyzett bankszámlára történő kifizetést áll módunkban teljesíteni.
Bankszámlaszámát kérjük, adja meg a kárszakértőnek vagy küldje el a vagyonkar@signal.hu e-mail címre - hivatkozva a kár-, illetve kötvényszámra.