Tájékoztató
a SIGNAL IDUNA ügyfél-azonosítási rendjéről
A 2017. évi LIII.
törvény (továbbiakban Pmt. a pénzmosás és a terrorizmus
finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról) részletes szabályokat
határoz meg a pénzügyi szolgáltatók számára az ügyfél-azonosítási
kötelezettség vonatkozásában. A törvény célja, hogy a pénzmosás
és a terrorizmus finanszírozás tilalmának hatékony érvényesítése
érdekében megelőzze és megakadályozza a bűncselekmények elkövetéséből
származó pénznek - a pénzmosás szempontjából veszélyeztetett
tevékenységeken keresztül - történő tisztára mosását, valamint a terrorizmusnak
pénzzel vagy pénzben kifejezhető értékkel bíró dologgal való támogatását.
Minden érintett
ügyfelünket írásban részletesen tájékoztatunk az azonosítással kapcsolatos
teendőiről.
Milyen szerződésekre vonatkozik az azonosítási kötelezettség?
- Megtakarítási
típusú életbiztosításokra (hagyományos és befektetéshez kötött, UL).
- Nyugdíjbiztosításokra.
- Kockázati
életbiztosításokra.
Kiket kell azonosítani?
- Magánszemély
szerződőt.
- Nem
magánszemély szerződő esetén a cég képviseletére jogosult (az ajánlatot aláíró)
vezető(k)et.
- Kedvezményezettet.
- A
szerződő személyétől eltérő díjfizető magánszemélyeket, illetve cég esetén a
cég képviseletére jogosult vezetőket.
Jogszabályi háttér:
- 2017.
évi LIII. törvény a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és
megakadályozásáról lsd. itt
- A biztosítási tevékenységről szóló 2014. évi LXXXVIII. törvény (Bit.)
- Polgári Törvénykönyvről (Ptk.) szóló 2013. évi V.törvény.
Mit
kell tudni a törvény által előírt kötelező ügyfél-azonosításról
(átvilágításról)?
A Pmt. értelmében a
biztosító kötelessége minden élet- és nyugdíjbiztosítással rendelkező ügyfele esetében
elvégezni az ügyfél-azonosítást, ha az üzleti kapcsolat 2017. június 26. előtt jött létre. Minden ügyfelünknek, akinél az új
szabályok miatt valamely kötelező nyilatkozat, adat vagy okmánymásolat
hiányzik, 2019. október 31-ig, pótolnia kell a hiányzó adatokat,
nyilatkozatokat, vagy okmány-másolatokat.
Az azonosítást
ügyfeleink érdekében végezzük. 2019. október 31. után ugyanis azon
ügyfeleink esetében, akiknek adatai, nyilatkozatai, vagy okmánymásolatai nem
állnak teljes körűen rendelkezésünkre, a hivatkozott törvény értelmében
kötelesek vagyunk az életbiztosítási szerződéssel kapcsolatos
rendelkezéseinek – pl. módosítási igények és pénzügyi rendelkezések –
teljesítését megtagadni mindaddig, amíg az ügyfél-azonosítás teljes körűen
nem történik meg.
Mely
nyilatkozatok, adatok, dokumentumok meglétét írja elő a Pmt.?
A sikeres
ügyfél-azonosításhoz az alábbi okmánymásolatok és hiánytalanul kitöltött
nyilatkozatok szükségesek:
Természetes személy
esetén:
- Magyar állampolgárok
esetében:
Személyi igazolvány vagy
útlevél, vagy kártya formátumú vezetői engedély, valamint a
Lakcímkártya lakcímet
igazoló oldala - Külföldi állampolgárok
esetében:
Úti okmány vagy
személyazonosító igazolvány, feltéve hogy az magyarországi tartózkodásra
jogosít,
tartózkodási jogot
igazoló okmány vagy tartózkodásra jogosító okmány
Nem természetes személy
esetén:
- A nevében vagy megbízása
alapján eljárni jogosult személy Természetes személy esetére megjelölt
okiratok, valamin
- aláírási címpéldány és a
cégbíróságbejegyzését igazoló okirat.
- Egyéni vállalkozó
esetében az egyéni vállalkozói igazolvány kiadása vagy a nyilvántartásba
vételről szóló igazolás.
Ha az azonosítást nem
természetes személy (azaz jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező
szervezet, vagy egyéni vállalkozó) nevében tölti ki, úgy kérjük, hogy legalább
a nyilvánosan elérhető cégkivonat és aláírási címpéldány másolatát, valamint az
egyéni vállalkozói igazolvány másolatát kérjük megküldeni.
Ezeken jól olvashatóan,
saját kezű aláírással ellátva az alábbi nyilatkozatot tenni:
„Nyilatkozom, hogy a
csatolt dokumentum az eredetiről készült másolat és mindenben megfelel az
aláíráskori tényleges állapotnak.”
Nyilatkozatok:
- Azonosítási adatlap
- Tényleges tulajdonosi
nyilatkozat
- Kiemelt közszereplői
nyilatkozat.
Ezen nyilatkozatok
megtalálhatók letölthetők a lenti Dokumentumtárból. (Levélben történő
azonosításhoz ezeket kell kitöltve visszaküldeni.)
Mi
történik, ha az ügyfél nincs beazonosítva 2019. október 31-ig?
A jelzett határidő után a
biztosító - a Pmt. 79. § értelmében - az alábbi ügyletek intézését köteles lesz
megtagadni mindaddig, míg az azonosítás teljes körűen nem történik meg:
- minden kifizetéssel járó
rendelkezést
- minden befizetés, a rendszeres
díjbefizetés kivételével
- kiegészítő biztosítás kötését,
- biztosítási szerződések közötti
átkönyvelés
- kötvénykölcsönt,
- szerződő, kedvezményezett,
jogosult módosítását,
- biztosítási összeg/díjemelést,
- lakcímmódosítást.
A 4,5 millió Ft-ot meghaladó összegű be- és
kifizetéseknél a fent leírtakon túl -
személyes jelenlét mellett - az azonosítást ismételten el kell végezni még
abban az esetben is, ha egy korábbi ügyleti megbízás kapcsán az azonosítás már
megtörtént.”
Mi a dokumentumok beküldésének legegyszerűbb
módja?
Az Ön kényelme érdekében létrehoztunk egy Azonosítási felületet, ahol a szükséges dokumentumok
elektronikusan kitölthetők és az okmánymásolatok is egyszerűen feltölthetők. Az
oldalon részletes útmutató segíti Önt lépésről lépésre.
Kérjük, használja Ön is ezt a megoldást!
Az azonosítási felület itt érhető el:
Ügyfél-azonosítási felület