Az első és legfontosabb
szempont, amit minden helyzetben, így az internetes vásárlás során is szem
előtt kell tartani, hogy semmi nincs ingyen. Ha túl gyanús egy akció, ingyen
terméket, például IPhone-t vagy egyéb, drága készüléket ígérnek, amihez meg
kell adni a személyes adatokat, akkor jobb, ha azonnal ellapozunk az oldalról
vagy becsukjuk a böngészőt.
Amennyire csak lehet, védjük
a számítógépünket! Használjunk vírusirtót, telepítsünk tűzfalat. Egyszeri
vásárlás miatt minél kevesebb adatunkat mentsük el az adott oldalon. Az a
legjobb, ha egy, a karácsonyi bevásárlások miatt létrehozott netszámláról
intézzük a vásárlást, új emailcímmel és jelszóval. Így biztos, hogy nem fogunk
kéretlen üzeneteket kapni később, és nem is tudják ellopni a pénzünket a
számlánkról. A netszámlára csak a vásárlás előtt vezessük át a szükséges
összeget.
Csak megbízható oldalról
vásároljunk, ami már évek óta működik, ellenőrizhetők az adatai. Ha
rutintalanok vagyunk a webes vásárlás terén, hagyatkozzunk ismerőseink
tapasztalataira.
Vásárlás előtt olvassuk
végig a vásárlási és szállítási feltételeket. Milyen adatokat kell megadni,
mennyi idő a szállítás, van-e visszavásárlási garancia, ha mégsem tetszik a
termék.
Soha ne vásároljunk ingyenes
wifin keresztül, mert úgy harmadik személy ellophatja a bankkártya adatainkat.
Ha olyan adatokat is kérnek
tőlünk, ami a vásárlás szempontjából irreleváns, vagyis nem konkrétan a
termékre vonatkozik, illetve a nevünkön, címünkön, telefonszámunkon kívül is
kérnek adatokat, akkor gyanús, hogy adathalászatról van szó. Hagyjuk el az
oldalt, inkább vásároljunk máshonnét. Szintén gyanús, ha valamilyen kiegészítő
ajándék fejében kérnek egy kérdőív kitöltésére.
Van olyan oldal, ami arra
kér, hogy oszd meg ismerőseiddel a közösségi médiában, mit rendeltél. Ne
engedelmeskedj az ilyen felszólításoknak, nem kell mindent megosztani, minden
oldalt like-olni.
Kiszállításkor, ha a
csomagon sérülést látunk, azonnal vetessünk fel jegyzőkönyvet a szállító
céggel. Kézhezvétel után azonnal ellenőrizzük, hogy a kívánt terméket kaptuk-e,
és épségben megérkezett-e hozzánk. Probléma esetén a küldő céghez forduljunk,
ne a szállító cégnél reklamáljunk, mert ők csak a csomag sértetlenségéért
vállalnak felelősséget.
A neten vásárolt termékekre
is érvényesek ugyanúgy a gyári garanciák és él a cserelehetőség is. Amennyiben
a termék nem megfelelő, 14 napon belül vissza lehet küldeni és visszakapjuk az
árát, vagy ki kell azt cserélnie a forgalmazó cégnek. Általában a
visszaszállítási költséget ilyen esetben nekünk kell állni.
2017.11.29.