Facebook Share Image

Mit gondolnak a fiatalok az öngondoskodásról 2019-ben?

A harminc év alatti fiatalok kevésbé tartják fontosnak az öngondoskodást. Ennek oka lehet a pénzügyi ismeretek hiánya is.

2019. december 12.
SIGNAL IDUNA Biztosító Zrt.

Mit gondolnak a fiatalok az öngondoskodásról 2019-ben?

A harminc év alatti felnőtt fiatalok az átlagnál kevésbé tartják fontosnak az öngondoskodást nagyobb céljaik eléréséhez, igaz, minden ötödik fiatal úgy véli, nem is rendelkezik elegendő pénzügyi ismerettel az öngondoskodás szükségességének megítéléséhez. Jó hír, hogy eközben személyes pénzügyi tanácsadásra, egy hiteles szakértő segítségére ők a legnyitottabbak – derül ki a SIGNAL IDUNA Biztosító megbízásából készült felmérésből.

Míg a magyarok többsége fontosnak tartja minden nagyobb célja eléréséhez az öngondoskodást, addig a 18-29 év közöttieknek (továbbiakban fiatalok) csak valamivel több mint harmada (35,4%) ismerte fel annak fontosságát az országos, reprezentatív kutatás eredményei szerint. Közel 28 százalék szerint nincs szükség öngondoskodásra, „majd megoldja valahogy, ha szüksége lesz rá”. Majdnem minden ötödik fiatal (21,3%) azonban saját bevallása szerint nem rendelkezik elegendő pénzügyi ismerettel az öngondoskodás szükségességének megítéléséhez.

A teljes lakossághoz hasonlóan, a fiatalok többsége is (57,5%) az általános anyagi biztonságot tartja az egyik legfőbb távlati célkitűzésének, és ezek után náluk az élménygyűjtés (utazás, szórakozás), valamint a családalapítás, gyermekvállalás célok következnek a sorban. Az időskor anyagi hátterének megteremtését a megkérdezettek kevesebb, mint 30 százaléka említette az első három helyen, közel ugyanannyian, ahányan a tanulást. Utóbbit érthető módon a fiatalok sokkal nagyobb arányban tartják fontosnak, mint a többi korosztály.

Eltérően vélekednek a megtakarításokról

A fiatalok közül csak minden harmadik véli úgy, hogy a megtakarítást érdemes minél előbb elkezdeni és hosszabb időn át, és kisebb összegeket félretenni. Optimális esetben már munkába álláskor el kell kezdeni az öngondoskodást, minden negyedik szerint elég családalapításkor, sőt, 22 százalék szerint elegendő 45 éves kor felett.

Bár a fiatal felnőttek több mint 30 százaléka semennyit, vagy legfeljebb havi ötezer forintot tud félretenni, ugyanakkor az idősebb generációkhoz képest a fiatalok körében jóval nagyobb azok aránya (11%), akik havi 100 ezer forintnál is többet tudnak félretenni – vélhetően többségük a mamahotelben lakók közé tartozik.

Míg a lakosság egésze szerint átlag 19,8 millió forint megtakarítást kellene a megfelelő életszínvonalú nyugdíjas évekhez a munkában töltött évek alatt felhalmozniuk, addig a fiatalok ennél sokkal magasabb összeget, átlag 27,7 millió forintot tartanak e célra szükségesnek.

A fiatalok már ismerik a nyugdíjmegtakarítási lehetőségeket

A fiatalok fele nem számít arra, hogy a kényelmes megélhetéshez elegendő állami nyugdíja lesz. Ez azonban nem azt jelenti, hogy optimistábbak lennének a teljes lakossághoz képest – ahol 70 százalék nem számít elegendő állami nyugdíjra – hiszen további 30 százalék mondta azt, hogy egyáltalán nem tudja, mire számítson. A teljes lakosságon belül a fiatalok a legtájékozatlanabbak ebben a kérdésben. Nagyon sok fiatal (38,6%) arra a kérdésre sem tudja a választ, hogy mikor mehet majd egyáltalán nyugdíjba. A megkérdezettek harmada szerint legalább 70 éves koráig kell majd dolgoznia.

Nagyon sok fiatal (38,6%) nincs tisztában azzal, hogy mikor mehet majd egyáltalán nyugdíjba. A megkérdezettek harmada szerint legalább 70 éves koráig kell majd dolgoznia.

Meglepő módon a fiatalok közül sokan (százból kilencvenhárman) ismerik a nyugdíjmegtakarítási lehetőségeket. Az egyes termékek közül legtöbben az önkéntes nyugdíjpénztárakat (86,6%) ismerik, amit a nyugdíj előtakarékossági számla (81,1%) és a nyugdíjbiztosítások (74,8%) követnek. A fiatalok döntő többsége ugyanakkor nincs tisztában a termékekhez kapcsolódó adójóváírás lehetőségével, ami a nyugdíjbiztosítások esetében évi 20%, maximum 130 ezer forintot jelent.

Örülnének a pénzügyi tanácsadásnak a fiatalok

A felmérés szerint a fiatalok körében a legmagasabb azok aránya, akik úgy vélik, nem rendelkeznek elegendő pénzügyi ismerettel megtakarítások terén. Arra a kérdésre, hogy mi lehetne az a döntő érv, ami az öngondoskodás megkezdésére ösztönözné, minden ötödik azt mondta, hogy a személyre szabott pénzügyi tanácsadás segítené őt ebben. Majdnem ugyanennyien mondták azt, hogy magától kellene belátnia, hogy nincs más választása. Az idősebb korosztályhoz képest jóval többen (12,6%) igényelnék, hogy egy hiteles szakértő elmondja nekik, hogy milyen jövő áll a generációja előtt.

Megtakarítás, befektetés témában a fiatalok közül nagyjából ugyanannyian hallgatnának szülők, rokonok tanácsára (22,8%), mint ahányan pénzügyi szakértőkre (20,5%). A többi korosztályhoz képest sokkal többen említették ugyanakkor hiteles információforrásként a reklámokat (22%), és az interneten fellelhető cikkeket (15,7%).

A felmérésről

A Forecast Marketingkutató Kft. a SIGNAL IDUNA Biztosító megbízásából 2019 októberében 500 fős, országos telefonos piackutatást végzett a 18-59 éves magyarországi lakosság körében. A kutatás eredményei reprezentatívak.

Háttérinformáció

A SIGNAL IDUNA Biztosító Zrt, a dortmundi és hamburgi székhelyű, a Németország 10 legnagyobb pénzügyi és biztosítási konszernje közé tartozó SIGNAL IDUNA Csoport leányvállalata. A SIGNAL IDUNA Holding éves díjbevétele 2018-ban 5,74 Mrd eurót tett ki.

A magyar leányvállalat már 26 éves múltra tekint vissza és kompozit biztosítóként évek óta tartó dinamikus, piaci átlag feletti növekedést mutat. Ennek köszönhetően díjbevétele alapján már 2014. óta a hazai biztosítótársaságok TOP 10 élmezőnyébe tartozik. 2018-ban a SIGNAL IDUNA Biztosító 15,2 százalékos növekedés mellett – a piaci átlag 6,8% volt - 28,4 milliárd forint díjbevételt ért el.

A társaság minden évben dobogós helyet végzett az Év biztosítója elnevezésű online ügyfélszavazáson a kárrendezési és/vagy adminisztráció területen kategóriában a kis- és közepes biztosítók kategóriájában. 2017-ben - az online ügyfélszavazatok - alapján elnyerte az Év biztosítója 2017. Kárrendezési kategória II. helyezését, valamint az Év Ügyfélbarát biztosítója díjat.

További információ:
Érdi Katalin
Kommunikációs és marketing osztályvezető
Telefon: 06 1 458 4186, +36 30 374 9536
E-mail: erdi.katalin@signal.hu
www.signal.hu