Facebook Share Image

 

Mit tehetünk, ha már megtörtént a baj? Gépjárműkár bejelentése a gyakorlatban

 

SIGNAL Blog

Egy közlekedési baleset, legyen az akár kisebb koccanás vagy súlyosabb káresemény, nem csupán anyagi következményekkel jár. Ilyen helyzetekben az első reakciónk gyakran a stressz vagy a bizonytalanság. Mit tehetünk, hogyan intézkedjünk és mire kell figyelnünk, hogy a kárbejelentés a lehető leggyorsabban és legegyszerűbben megtörténjen?

A válasz: tudatos felkészüléssel és néhány alapvető szabály betartásával nemcsak a biztosítási ügyintézés tehető gördülékennyé, de a kárrendezés folyamata is jelentősen felgyorsulhat. Cikkünkben összefoglaljuk, hogyan járhatunk el a legprofesszionálisabban, ha már megtörtént a baj.

Mit lehet már a helyszínen megtenni?

A legfontosabb lépés minden esetben a biztonság megteremtése és a további balesetek elkerülése. Ezért az adott helyzetben a legjobb, ha megőrizzük a nyugalmunkat. Szükség esetén értesítsük a 112-t. A baleset helyszínét biztosítani kell, hogy a helyszínre érkezők a szemlét a legalaposabban elvégezhessék, a nyomrögzítés pontos legyen.

Amennyiben nem sérült meg senki, a baleset helyszínén lehetőség szerint érdemes fényképes dokumentációt készíteni a megsérült járművekről, esetleg tárgyakról, a járművek pozíciójáról, valamint a környezeti viszonyokról is. Ez a későbbi kárrendezés során nélkülözhetetlen információforrásként szolgálhat.

Ezt követően a járművezetőknek ki kell tölteniük az Európai Kárbejelentő Nyomtatványt (köznyelven ún. kék-sárga Balesti bejelentőlap). Amennyiben ez a nyomtatvány egyik járművezetőnél sincs kéznél, javasoljuk az online baleseti bejelentőlap letöltését:

Szintén gyorsítja a kárrendezési folyamatot, ha a nyomtatvány pontos, minden adattal, a járművezetők aláírásával el van látva, és amennyiben lehetséges tartalmazza az aláírásoknál annak a járművezetőnek a nyilatkozatát is, aki a baleset okozásáért úgy érzi, hogy felelősséggel tartozik.

2504_blog_gepjarmukar

A kárbejelentési folyamat

Nem minden esetben tudnak a részt vevő felek a felelősség kérésében megállapodni, a későbbi problémák elkerülése érdekében a hatóság közbenjárására ezekben az esetekben szükséges lehet.

A kárbejelentést célszerű a lehető legrövidebb időn belül megtenni. Balesetet követően mindkét félnek jelentkeznie kell a saját biztosítójánál. Erre a károkozónak 5 nap, a károsultnak pedig 30 nap áll rendelkezésre.

A SIGNAL IDUNA több, ügyfélbarát lehetőséget is kínál ehhez.

Az egyik leggyorsabb és legkényelmesebb megoldás az online kárbejelentés, amely elérhető a biztosító honlapján, a gépjárműkár bejelentésére szolgáló felületen. Itt néhány perc alatt elindítható a folyamat, amelyről a bejelentést követően e-mailes visszajelzés érkezik. A kárszakértő ezt követően két munkanapon belül felveszi a kapcsolatot az ügyféllel a szemle egyeztetése céljából.

Akik inkább személyes vagy telefonos ügyintézést részesítenek előnyben, azok számára is több lehetőség áll rendelkezésre. A SIGNAL IDUNA ügyfélszolgálata telefonon is elérhető, ahol szakképzett munkatársak segítenek a kárbejelentésben. A központi ügyfélszolgálatunkon személyesen tudjuk fogadni ügyfeleinket.

A kárbejelentés során pontosan meg kell adni az adatokat, érdemes a telefonszámot, az e-mail címet és a bankszámlaszámot ellenőrizni, illetve a bejelentés során ahhoz feltölteni/elküldeni:

  • a helyszínen készült fotókat,
  • ha készült és rendelkezésre áll a kamerafelvételt,
  • a jármű iratait,
  • a kitöltött és a felek által aláírt Baleseti bejelentő nyomtatványt.

Érdemes figyelni rá, hogy a kárrendezéshez a gépjármű kárbejelentő nyomtatvány és a baleseti bejelentő nyomtatvány is szükséges.

Leggyakoribb hibák

Mindezek mellett fontos kiemelni a leggyakrabban előforduló hibákat, amelyek megnehezíthetik vagy akár el is lehetetlenítik a gyors kárrendezést. Ilyen hiba például a késedelmes bejelentés, a hiányos vagy pontatlanul kitöltött baleseti bejelentőlap, illetve az adatok elírása, ami félreértésekhez vezethet.

A nem megfelelő vagy hiányzó fényképek, a helyszín vagy a járművek mozgása, a baleseti szituáció pontatlan megadása a baleseti bejelentő lapon szintén késedelmet eredményezhet. Emellett előfordulhat, hogy az ügyfél elérhetetlen a biztosító számára, ami akadályozhatja a szemle lebonyolítását vagy a szükséges adategyeztetést.

Mi a teendő, ha külföldön történt a baleset?

Kötelező biztosításunk kiterjed arra, ha az Európai Gazdasági Térség és a Zöldkártya Rendszer valamely tagországában okozunk balesetet, ezért ezekben az országokban hasonlóképpen a kék-sárga kárbejelentőt használhatjuk, amennyiben a felelősség kérdése tisztázott.

Károkozás esetén a balesetet a hazaérkezéstől számított 5 napban be kell jelentenünk saját biztosítónknál. Amennyiben nekünk okoztak kárt, kárigényünket intézhetjük közvetlenül a károkozó biztosítójánál, de nyelvi akadályok esetén lehetőségünk van úgynevezett kárrendezési megbízott segítségét kérni, aki a külföldi biztosító magyar nyelvű partnereként jár el.

Ne feledjük tehát...

Egy jól előkészített, pontosan benyújtott kárbejelentés lehetővé teszi, hogy a biztosító gyorsan és hatékonyan reagáljon, az ügyfél pedig a lehető leggyorsabban juthasson hozzá a jogos kártérítéshez. A biztosítás célja nem csupán a pénzügyi biztonság, hanem az is, hogy váratlan helyzetekben megbízható partnerként nyújtson segítséget.

További részletek, kárbejelentő nyomtatványok és online bejelentési lehetőség:

Gépjármű kárbejelentő