A használt autó vásárlása sokak számára az első valódi nagyobb
kiadást jelentheti. Jelentős pénzügyi döntés, amely egyszerre jelent
lehetőséget és kockázatot. A jó vételhez nem elég az adott típus iránti
rajongás, egy szépen kozmetikázott belső tér vagy a meggyőző hirdetés. Egy
használt gépjármű adásvétele ugyanis nem csupán technikai kérdés. Komplex jogi,
pénzügyi és bizalmi művelet. Ha valóban jól szeretnénk járni, érdemes hideg
fejjel, lépésről lépésre végigmenni a folyamaton.
Az autó múltja, előéletének felderítése
Az első és legfontosabb lépés a kiválasztott jármű
előéletének feltérképezése. Ma már senki sem dőlhet be egy gondosan polírozott
karosszériának vagy egy visszatekert kilométerórának.
Az állami Jármű Szolgáltatási Platform (JSZP) lehetőséget ad
arra, hogy egy Ügyfélkapus azonosítást követően bárki lekérdezze a jármű
szerviz- és kártörténetét, műszaki vizsgáinak eredményét vagy a kilométeróra
állásának változását. Egyetlen alvázszám több éves igazsággal is szolgálhat.
Érdemes rászánni pár percet, mert súlyos összegeket spórolhat meg nekünk.
Akinek ez nem elég, fizetős nemzetközi adatbázisokból még a
külföldi előélet is kikövetkeztethető, mely különösen fontos import autók
esetén. Ezen az információn múlhat, hogy vétel után több százezer forintos
rejtett hibákkal kell‑e majd szembenézni.
Szakértő nélkül ne döntsünk!
A vásárlás előtti állapotfelmérés nem luxus, hanem
életbiztosítás. A független autószerelő által végzett átvizsgálás nemcsak az
alapvető hibákat derítheti fel, mint a fékrendszer vagy a futómű állapota,
hanem olyan rejtett szerkezeti sérüléseket is, amelyek később
balesetveszélyessé tehetik az autót. Ha lehetőségünk van rá, emeljük ki, hogy
az átvizsgálás során rétegvastagság mérős vizsgálatot is szeretnénk kérni,
mivel a fényezés vastagsága, állapota sokszor korábbi sérülésekre világíthat
rá.
Még akkor is érdemes élni a szakértői vizsgálat által
nyújtott lehetőséggel, ha az eladó korrektnek tűnik. A bizalom fontos, de a
dokumentált bizonyosság még inkább.
Foglaló vagy előleg? Mi a különbség?
Amikor megszületik a szándék a vásárlásra, gyakran felmerül
az előleg vagy foglaló kérdése. A kettő között lényegi jogi különbség van, amit
nagyon fontos ismerni. Míg az előleg a vételár része és minden esetben
visszajár, a foglaló elveszhet (vagy duplán visszajárhat), attól függően, ki
áll el a vásárlástól. Ezért, mielőtt pénzt adunk át, célszerű írásban
rögzíteni, milyen jogcímen történik az összeg átadása és milyen
következményekkel számolhat a másik fél visszalépés esetén.
Az adásvételi szerződés nem sablonkérdés
Az adásvételi szerződés nem puszta formaság. Ez az a
dokumentum, amely minden további jogi lépés alapját képezi. Amikor sikeresen
megállapodtunk az autó eladójával, a pénz átadásával egyidőben ki is kell
tölteni a szerződést, mely bizonyító erejű okiratként igazolja majd a
tulajdonosváltást.
Az érvényes szerződéshez szükség van a felek személyes
adataira, a jármű pontos paramétereire (alvázszám, motorszám, forgalmi
rendszám, km-óra állás) és ajánlott az átvett okmányokat, kulcsokat is
tételesen feltüntetni. Az adásvétel időpontját órára, percre pontosan jelölnünk
kell.
A szerződés mindkét példányát alá kell írnia az eladónak és
a vevőnek és tanúk bevonása is szükséges. A jelenleg elfogadott adásvételi
szerződés négy példányos, amelynek mind a négy oldalán eredeti aláírásoknak
kell szerepelniük. Az első két példány a vevőé, a második kettő az eladóé,
melyet a hivatalos nyomtatvány alján láthatunk feltüntetve.
Fontos: a szerződés dátumától számítva mindössze 15 nap
áll rendelkezésre az átírás lebonyolítására. Ennek elmulasztása nemcsak
bírságot vonhat maga után, de az autó forgalomból történő kivonását is
eredményezheti.
Eredetiségvizsgálat és biztosítás: az átírás két
feltétele
Tulajdonosváltás esetén kötelező az eredetiségvizsgálat,
amely az autó alvázszámát, motorszámát, dokumentumait vizsgálja meg és kiszűri
a manipulált vagy lopott járműveket.
Nagyon fontos, hogy már az adásvétel napján, az
eredetiségvizsgálat előtt meg kell kötni a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást
(KGFB), hiszen biztosítás nélkül közúti
forgalomban nem vehet részt a jármű.
Amennyiben ez elmarad, fedezetlenségi díjra* számíthatunk. A
fedezetlenségi díj napidíj (teljesítmény, férőhely, vagy tömeg alapján),
amelyet a MABISZ felé kell a tulajdonosnak fizetni abban az esetben, ha a
tulajdonában lévő gépjármű nem rendelkezik kötelező biztosítással. Ha a
gépjárműnek külön lesz üzembentartója is, akkor a szerződésnek az üzembentartó
nevére kell szólnia.
Az átírás hivatalos menete: Hogyan ne hagyjunk ki semmit!
A kormányablakos ügyintézés során több dokumentumra is lesz
szükség:
- Adásvételi szerződés
- Eredetiségvizsgálat igazolása
- Érvényes KGFB igazolás
- Forgalmi engedély, törzskönyv
- Személyi igazolvány, lakcímkártya
A tulajdonosváltás illetéke a gépjármű teljesítményétől és
korától függően változik. Előzetesen online kalkulátor oldalakon be tudjuk írni
az autó jellemzőit, így ki tudjuk számítani, mennyi lesz a fizetendő díj. Emellett
meg kell fizetni az új forgalmi engedély és törzskönyv díját is.
Ha nem szeretnénk magunk bajlódni az ügyintézéssel, számos
szolgáltató nyújt ebben segítséget. Ezeknél a szolgáltatóknál előzetes
időpontfoglalást követően kell megjelennünk. Legyen nálunk maga a jármű, a
személyes okiratok, a biztosításról szóló dokumentumok, az adásvételi
szerződés, valamint a korábbi forgalmi engedély és törzskönyv. Ezeket le kell
adnunk, majd az autón elvégzik az eredetiségvizsgálatot, 1-2 napon belül pedig
a kormányablakban szükséges ügyintézést is.
Az első szerviz
Bár az autó új tulajdonosa már a vásárlás pillanatától
használhatja a járművet, szakértők egyöntetűen azt javasolják, hogy a vételt
követően mielőbb történjen meg az első, teljes körű karbantartás. Az olajcsere,
a szűrők, fékfolyadék, gyújtógyertyák, illetve szükség esetén a vezérlés
cseréje hosszú távon a legjobb befektetés lehet. Ilyenkor célszerű átnézni a
téli-nyári gumik állapotát, pótolni a kötelező tartozékokat (elakadásjelző
háromszög, elsősegélydoboz, láthatósági mellény) és elvégezni az apróbb esztétikai
javításokat is.
Ne csak vezessük, értsük is az autót!
Egy használt autó vásárlása után nem ér véget a tanulási
folyamat. Sőt, igazán csak ekkor kezdődik. Fontos megismerkedni a típus
jellemző hibáival és belépni a modell köré szerveződött online közösségekbe.
Egy-egy tapasztaltabb tulajdonos tanácsa olykor rengeteg időt és pénzt
spórolhat meg.
Ne feledjük!
A használt autó vásárlása nem csupán egy közlekedési eszköz
megszerzése, hanem egy felelősséggel járó vállalás is. Aki időt és figyelmet
szán a folyamatra, nem csak pénzt spórolhat meg, de éveken át tartó nyugalmat
is nyerhet. Legyen szó első autóról vagy tízedik vételről, a tudatos vásárló
mindig jobban jár és az utakon is nagyobb biztonságban van.