Facebook Share Image

 

Így vásárolj használt autót okosan

A sikeres adásvétel kulcsa lépésről lépésre

 

SIGNAL Blog

A használt autó vásárlása sokak számára az első valódi nagyobb kiadást jelentheti. Jelentős pénzügyi döntés, amely egyszerre jelent lehetőséget és kockázatot. A jó vételhez nem elég az adott típus iránti rajongás, egy szépen kozmetikázott belső tér vagy a meggyőző hirdetés. Egy használt gépjármű adásvétele ugyanis nem csupán technikai kérdés. Komplex jogi, pénzügyi és bizalmi művelet. Ha valóban jól szeretnénk járni, érdemes hideg fejjel, lépésről lépésre végigmenni a folyamaton.

Az autó múltja, előéletének felderítése

Az első és legfontosabb lépés a kiválasztott jármű előéletének feltérképezése. Ma már senki sem dőlhet be egy gondosan polírozott karosszériának vagy egy visszatekert kilométerórának.

Az állami Jármű Szolgáltatási Platform (JSZP) lehetőséget ad arra, hogy egy Ügyfélkapus azonosítást követően bárki lekérdezze a jármű szerviz- és kártörténetét, műszaki vizsgáinak eredményét vagy a kilométeróra állásának változását. Egyetlen alvázszám több éves igazsággal is szolgálhat. Érdemes rászánni pár percet, mert súlyos összegeket spórolhat meg nekünk.

Akinek ez nem elég, fizetős nemzetközi adatbázisokból még a külföldi előélet is kikövetkeztethető, mely különösen fontos import autók esetén. Ezen az információn múlhat, hogy vétel után több százezer forintos rejtett hibákkal kell‑e majd szembenézni.

Szakértő nélkül ne döntsünk!

A vásárlás előtti állapotfelmérés nem luxus, hanem életbiztosítás. A független autószerelő által végzett átvizsgálás nemcsak az alapvető hibákat derítheti fel, mint a fékrendszer vagy a futómű állapota, hanem olyan rejtett szerkezeti sérüléseket is, amelyek később balesetveszélyessé tehetik az autót. Ha lehetőségünk van rá, emeljük ki, hogy az átvizsgálás során rétegvastagság mérős vizsgálatot is szeretnénk kérni, mivel a fényezés vastagsága, állapota sokszor korábbi sérülésekre világíthat rá.

Még akkor is érdemes élni a szakértői vizsgálat által nyújtott lehetőséggel, ha az eladó korrektnek tűnik. A bizalom fontos, de a dokumentált bizonyosság még inkább.

Foglaló vagy előleg? Mi a különbség?

Amikor megszületik a szándék a vásárlásra, gyakran felmerül az előleg vagy foglaló kérdése. A kettő között lényegi jogi különbség van, amit nagyon fontos ismerni. Míg az előleg a vételár része és minden esetben visszajár, a foglaló elveszhet (vagy duplán visszajárhat), attól függően, ki áll el a vásárlástól. Ezért, mielőtt pénzt adunk át, célszerű írásban rögzíteni, milyen jogcímen történik az összeg átadása és milyen következményekkel számolhat a másik fél visszalépés esetén.

Az adásvételi szerződés nem sablonkérdés

Az adásvételi szerződés nem puszta formaság. Ez az a dokumentum, amely minden további jogi lépés alapját képezi. Amikor sikeresen megállapodtunk az autó eladójával, a pénz átadásával egyidőben ki is kell tölteni a szerződést, mely bizonyító erejű okiratként igazolja majd a tulajdonosváltást.

Az érvényes szerződéshez szükség van a felek személyes adataira, a jármű pontos paramétereire (alvázszám, motorszám, forgalmi rendszám, km-óra állás) és ajánlott az átvett okmányokat, kulcsokat is tételesen feltüntetni. Az adásvétel időpontját órára, percre pontosan jelölnünk kell.

A szerződés mindkét példányát alá kell írnia az eladónak és a vevőnek és tanúk bevonása is szükséges. A jelenleg elfogadott adásvételi szerződés négy példányos, amelynek mind a négy oldalán eredeti aláírásoknak kell szerepelniük. Az első két példány a vevőé, a második kettő az eladóé, melyet a hivatalos nyomtatvány alján láthatunk feltüntetve.

Fontos: a szerződés dátumától számítva mindössze 15 nap áll rendelkezésre az átírás lebonyolítására. Ennek elmulasztása nemcsak bírságot vonhat maga után, de az autó forgalomból történő kivonását is eredményezheti.

Eredetiségvizsgálat és biztosítás: az átírás két feltétele

Tulajdonosváltás esetén kötelező az eredetiségvizsgálat, amely az autó alvázszámát, motorszámát, dokumentumait vizsgálja meg és kiszűri a manipulált vagy lopott járműveket.

Nagyon fontos, hogy már az adásvétel napján, az eredetiségvizsgálat előtt meg kell kötni a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (KGFB), hiszen biztosítás nélkül közúti forgalomban nem vehet részt a jármű.

Amennyiben ez elmarad, fedezetlenségi díjra* számíthatunk. A fedezetlenségi díj napidíj (teljesítmény, férőhely, vagy tömeg alapján), amelyet a MABISZ felé kell a tulajdonosnak fizetni abban az esetben, ha a tulajdonában lévő gépjármű nem rendelkezik kötelező biztosítással. Ha a gépjárműnek külön lesz üzembentartója is, akkor a szerződésnek az üzembentartó nevére kell szólnia.

Az átírás hivatalos menete: Hogyan ne hagyjunk ki semmit!

A kormányablakos ügyintézés során több dokumentumra is lesz szükség:

  • Adásvételi szerződés
  • Eredetiségvizsgálat igazolása
  • Érvényes KGFB igazolás
  • Forgalmi engedély, törzskönyv
  • Személyi igazolvány, lakcímkártya

A tulajdonosváltás illetéke a gépjármű teljesítményétől és korától függően változik. Előzetesen online kalkulátor oldalakon be tudjuk írni az autó jellemzőit, így ki tudjuk számítani, mennyi lesz a fizetendő díj. Emellett meg kell fizetni az új forgalmi engedély és törzskönyv díját is.

Ha nem szeretnénk magunk bajlódni az ügyintézéssel, számos szolgáltató nyújt ebben segítséget. Ezeknél a szolgáltatóknál előzetes időpontfoglalást követően kell megjelennünk. Legyen nálunk maga a jármű, a személyes okiratok, a biztosításról szóló dokumentumok, az adásvételi szerződés, valamint a korábbi forgalmi engedély és törzskönyv. Ezeket le kell adnunk, majd az autón elvégzik az eredetiségvizsgálatot, 1-2 napon belül pedig a kormányablakban szükséges ügyintézést is.

Az első szerviz

Bár az autó új tulajdonosa már a vásárlás pillanatától használhatja a járművet, szakértők egyöntetűen azt javasolják, hogy a vételt követően mielőbb történjen meg az első, teljes körű karbantartás. Az olajcsere, a szűrők, fékfolyadék, gyújtógyertyák, illetve szükség esetén a vezérlés cseréje hosszú távon a legjobb befektetés lehet. Ilyenkor célszerű átnézni a téli-nyári gumik állapotát, pótolni a kötelező tartozékokat (elakadásjelző háromszög, elsősegélydoboz, láthatósági mellény) és elvégezni az apróbb esztétikai javításokat is.

Ne csak vezessük, értsük is az autót!

Egy használt autó vásárlása után nem ér véget a tanulási folyamat. Sőt, igazán csak ekkor kezdődik. Fontos megismerkedni a típus jellemző hibáival és belépni a modell köré szerveződött online közösségekbe. Egy-egy tapasztaltabb tulajdonos tanácsa olykor rengeteg időt és pénzt spórolhat meg.

Ne feledjük!

A használt autó vásárlása nem csupán egy közlekedési eszköz megszerzése, hanem egy felelősséggel járó vállalás is. Aki időt és figyelmet szán a folyamatra, nem csak pénzt spórolhat meg, de éveken át tartó nyugalmat is nyerhet. Legyen szó első autóról vagy tízedik vételről, a tudatos vásárló mindig jobban jár és az utakon is nagyobb biztonságban van.