A
közlekedési szabálysértések krónikusan ismétlődő formája a biztonsági öv
bekötésének elmulasztása. A rendőrség ezért is ellenőrzi időről időre kiemelt
kampány keretében a közutakon. A biztonsági öv nemcsak életeket menthet, de
súlyos kártérítési következményei is lehetnek, ha nem kötjük be a gépjárműben
elől és hátul is, hívja fel a figyelmet a Magyar Biztosítók Szövetsége
(MABISZ).
Jellemző
történet egy biztosítási kárszakértő esetei közül: egy balesetben a jármű utasa, aki nem
volt bekötve, halálos kimenetelű balesetet szenvedett. A biztosító szakértői
álláspontja szerint, amennyiben használta volna a biztonsági övet, nagy
valószínűséggel megúszta volna nyolc napon túl gyógyuló sérülésekkel. Így a
hozzátartozói sérelemdíjnak nincs jogalapja.
A MABISZ és az
Országos Rendőrfőkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) a
tavaly szeptemberi Biztonság Hete keretében már közös kampányt folytatott
azért, hogy a magyar közutakon az övhasználat – különösen a hátsó üléseken
utazók esetében – minél előbb megközelítse a legfejlettebb közúti biztonsági helyzettel rendelkező
európai országok nem ritkán 98-99%-os arányát. Becslések
szerint, ha ez általánossá válna az EU-ban, évente 900 haláleset lenne
elkerülhető. A biztonsági
öv bekötése mintegy 60%-kal csökkenti a halálos vagy súlyos sérülések
kockázatát egy több tucat, nemzetközi tanulmányt
összesítő elemzés szerint. Az
övhasználat ráadásul a többi utas biztonságát is befolyásolja: az első ülésen
ülők több mint kétszer nagyobb eséllyel halnak meg egy balesetben, ha a
mögöttük ülő személy nincs becsatolva. A megfelelő és helyesen használt gyermekbiztonsági
rendszerek pedig körülbelül 55-60%-kal csökkenthetik a gyermekek halálának
vagy sérülésének kockázatát. A mai járművekbe beépített biztonsági öv az
ütközés után - sőt egyes típusoknál már az ütközés előtt - a másodperc tört
részei alatt működésbe lépnek, amivel az emberi szervezet nem képes
versenyezni. Azt sem tudjuk megakadályozni – akár már városi forgalom melletti
sebességeknél bekövetkező baleseteknél sem –, hogy a gépkocsi belső karosszéria
elemeinek, az első szélvédőnek, a kormánynak stb. ütközzünk az öv használata
nélkül. Ezzel szemben bekötött övvel az emberi test az ülésben csak néhány
centimétert mozdul el.
Az
övhasználat elmulasztásának ráadásul nemcsak egészségügyi, de komoly anyagi
kockázatai is vannak. A KRESZ kimondja, hogy a biztonsági öv használata
kötelező, és a személyi sérüléses károknál a büntető eljárásban vizsgálják,
hogy a sérült be volt-e kötve. A biztonsági öv be nem kötése esetén pedig a
biztosító részben mentesülhet a kifizetés alól – a szaknyelv ezt hívja károsulti
közrehatásnak. A biztosító mindig azt vizsgálja, hogy ha be lett volna
kötve a sérült/elhunyt, akkor milyen sérülést szenvedett volna. A társaságok a kötelező
felelősségbiztosítások keretében minden személyi sérüléses kár esetén vizsgálják
az öv használatát, illetve annak elmaradása esetén alkalmazzák a kártérítési
összeg csökkentését - a kárügyek jelentős részében különböző mértékben.
A biztosítók a
személyi sérüléses kárügyekben vagyoni károk tekintetében 30-50%-os
közrehatást alkalmaznak abban az esetben, ha a biztonsági öv használata nem
történt meg, a sérült utas vagy vezető nem volt bekötve. A fent említett
esetben a biztosító azzal érvelt, hogy a jármű utasa bekapcsolt biztonsági öv
használata mellett 8 napon túl gyógyuló sérüléseket szenvedett volna, vagyis a
halálos kimenetel elmaradt volna. Erre hivatkozva a hozzátartozói kárigényeket
a biztosító elutasította.
Kijelenthető
tehát, hogy kártérítési szempontból is rosszul jár a károsult, ha nem köti
be magát: egységes szakmai gyakorlat, hogy ezt a gépjármű felelősségi
károknál a károsult közrehatásaként értékelik és csak részben térítik a
személyi sérülés miatt keletkezett – egyébként tetemes összegű – kárt. S bár a
Casco károknál jellemzően nem veszik figyelembe a biztonsági öv használatának
elmaradását, de ez esetben sem árt tisztában lenni szerződésünk pontos
tartalmával, hogy tudjuk, mit kockáztatunk. Van ugyanis a piacon olyan
társaság, amelynek a Casco terméke tartalmaz személybiztosítási kiegészítő
elemet is, azzal a szigorú megkötéssel, hogy ha a biztonsági öv a baleset során
nem volt bekapcsolva, a biztosító a teljes – egyébként fizetendő – kártérítési
összeg kifizetése alól mentesül.
További információ:
Lambert Gábor
Kommunikációs vezető
Magyar Biztosítók Szövetsége
Mail: gabor.lambert@mabisz.hu