Sokan
elfelejtik azonban, hogy érvényes kötelező biztosítás nélkül a segédmotorok nem
vehetnek részt a közúti közlekedésben. De érdemes felelősség, baleset és vagyonbiztosítást
kötni a nagyobb értékű kerékpárokra is. Az új típusú elektromos közlekedési
eszközök státuszának rendezését pedig segítheti a németországi precedens –
állapítja meg a MABISZ közleménye.
A visszafogottabb becslések szerint is több mint félmillió
robogó üzemel az országban. Bár
a segédmotor nem számít gépjárműnek, a közúti közlekedésről szóló 2009. évi
LXII. törvény a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról egyértelműen
kimondja, hogy érvényes kötelező biztosítási szerződés nélkül a segédmotorok
nem vehetnek részt a közlekedésben. Alkuszi becslések szerint
ugyanakkor ezeknek az eszközöknek csak
valamivel több, mint felére kötöttek valaha kötelező
gépjármű-felelősségbiztosítást, és mindössze 15-20 százalékuk után
fizetik ki rendszeresen a biztosítási díjat.
Pedig az ily módon évi
egy-kétezer forintot spórolók sokat kockáztatnak: a rendőri igazoltatás során
büntetés jár a mulasztásért, károkozás esetén azonban akár több százezer
forintnyi kárösszeget kell saját zsebből kifizetniük. Az MNB statisztikái szerint a biztosítók átlagos
kárkifizetései a segédmotoros kerékpárok által okozott károk esetében 2018-ban
meghaladták az 672 ezer forintot.
Nagy segítség a károsultaknak, hogy amennyiben biztosítatlan robogó okoz kárt, a károkozó helyett a MABISZ Kártalanítási Számlája fizeti ki
a kárösszeget, amit utólag behajt a károkozón.
Mivel a segédmotor
forgalmi engedélyre nem kötelezett jármű, a biztosítása nem csak évfordulón szüntethető meg. Ez egy igen
fontos könnyebbség a robogóval csak a nyári szezonban közlekedők számára,
hiszen így szezonon kívül nem kell biztosítási díjat fizetniük. A szerződés
megszüntetését azonban a biztosító társaság felé jelezni kell, a biztosításról
szóló dokumentumot le kell adni. (A segédmotoros
kerékpárok nem tartoznak bele a
bonus-malus rendszerbe, ami azt jelenti, hogy se díjszámításnál
kármentességi díjkedvezmény, se károkozás miatti díjtöbblet nem vehető
figyelembe.)
Egyre többen pattannak
bringára is, részben a lassanként állandósuló jó idő hatására, részben a
tömegközlekedési eszközök elkerülése érdekében. A korábbi évek statisztikái szerint ma a lakosságnak már
több mint kétharmada birtokol kétkerekűt, ezen belül pedig nagyjából ugyanilyen
arányban használják is valamilyen gyakorisággal. A kedvező adatok hátulütője
ugyanakkor, hogy a statisztikák szerint az unión belül nálunk az egyik legmagasabb az egymillió
lakosra jutó halálos kerékpáros balesetek száma. A személyi
sérüléses közúti közlekedési balesetek több mint tíz százaléka is a kerékpárosokhoz
kapcsolódik, akik nagyjából hasonló arányban elszenvedői, mint okozói a
közlekedési baleseteknek. Utóbbiak számára különösen jó tudni arról, hogy a lakásbiztosításhoz kapcsolódó
általános felelősségbiztosítás a balesetet okozó biciklisnek is
segítségére lehet, hiszen kiterjedhet a kerékpárral történő károkozásra is.
Ilyen biztosítás hiányában a károsult közvetlenül a kerékpárostól követelheti a
kár megfizetését.
A lakásbiztosítás mindezek mellett
fedezetet nyújthat a kerékpár ellopása esetén is, igaz csak a megfelelő
nyílászárókkal és zárral felszerelt, zárt helyiségből történő lopás esetén
térít. A speciális kerékpár biztosítások
viszont baleset- és felelősségbiztosítások mellett vagyonbiztosítási fedezetet
is tartalmazhatnak, így akár az utcáról ellopott biciklik, valamint elemi és
töréskár, rongálás esetén is megtérítik a kárt. Egy megfelelően megválasztott
felelősségbiztosítással akkor is védettek vagyunk, ha kölcsönzött biciklivel
okozunk kárt. A járványveszély idején az is fontos lehet, hogy egyes
termékeknél minden folyamat digitális (a kötés és a díjfizetés is), miként a
teljes kárbejelentés és kárügyintézés is digitális appon keresztül végezhető
el.
A kétkerekűek és más elektromos
közlekedési eszközök gyorsan bővülő piacának jele, hogy egyes társaságok már
tervezik a kerékpár biztosítások kiterjesztését az elektromos rollerekre is. Az
új típusú eszközök hatósági besorolása egyelőre folyamatban van, így a társaságok
is csak a saját üzletpolitikájuk szerint tudják kezelni az ezekre jelentkező
felelősségbiztosítási igényeket. Van, ahol típusengedélyt kérnek hozzá, van,
ahol az online, segédmotoros kerékpárra kötött szerződéseket érvényesnek
tekintik. Az ugyancsak még nem egyértelmű európai szabályozásban fontos
precedens lehet, hogy Németországban
márciustól az elektromos rollerre
biztosítói rendszámot kell igényelni. A 25 km/h-nál nagyobb sebességre képes elektromos
kerékpárokra, a Segway-ekre is vonatkozó szabályozás szerint a
biztosítótársaságoknál kell igényelni a rendszámtáblát, amely 12 hónapig
érvényes, és a kötelező felelősségbiztosítás meglétét automatikusan bizonyítja.
Aki hivatalos megjelölés nélkül vesz részt a forgalomban, azt pénzbírsággal
büntethetik, a rendszám nélküli rollerrel kárt, vagy személyi sebesülést okozó
személyt pedig a biztosító be is perelheti.