Útra
tévedő nagyvaddal az év bármely szakaszában találkozhatunk, az őszi hónapokban azonban
különösen megnő a vaddal történő autós ütközés veszélye. Egy-egy ütközés a
gépjárműben is jelentős károkat okozhat, amit a casco-biztosítás, illetve a
vadkár-kiegészítő biztosítás téríthet meg az autósnak – hívja fel a figyelmet a
Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).
Az
Országos Vadgazdálkodási Adattár statisztikái szerint 2017 óta évről
évre több vad hullik el gépjárművel történő ütközés következtében a
magyarországi utakon. Tavaly több mint 17 ezer vadelütést történt a
magyarországi utakon, ami 10 százalékos növekedést jelent a megelőző évhez
képest. Nagyvaddal évi több mint hatezer ütközés történik, ami súlyos
balesetekhez is vezethet. Ezen balesetek nagy része az őszi időszakban
történik, amikor a nagyvadak mozgása megváltozik.
A
vadveszélyes területeken, az utak mentén az illetékes vadásztársaságok vadveszélyre
figyelmeztető táblákat helyeznek ki, ami annyit jelent, hogy a gépjármű
vezetőjének úgy kell megválasztania a gépjármű sebességét, hogy a vad hirtelen
felbukkanása esetén is el tudja kerülni az ütközést. Ez este, a vadak által
sűrűn látogatott területen akár igen lassú, 20 km/órás sebességet is jelenthet.
De még lassan közlekedve, sőt, akár álló autóba is belefuthat egy megijedt vad.
Ha
bekövetkezik a vaddal történő ütközés, az közlekedési balesetnek számít.
Érdemes ilyenkor hívni a rendőrséget, valamint értesíteni kell a helyileg
illetékes vadásztársaságot. Fontos tudni, hogy a vadállomány az állam, illetve
a vadásztársaság tulajdona, annak eltulajdonítása lopásnak minősül. Ha a vad
nem pusztult el a balesetben és elhagyta a helyszínt, akkor készítsünk
fényképeket a nyomokról és kérjük ezt az eljáró rendőrtől is.
A vadütközéssel kapcsolatos károk megtérítésére a Polgári Törvénykönyv
„veszélyes üzemek találkozásával” kapcsolatos része az irányadó. A
veszélyes üzemek találkozása esetén, amikor a baleset részvevői - a gépjármű
vezetője, illetve a vad mozgásáért felelős illetékes vadásztársaság is - minden
tőlük megkövetelhetőt megtettek a baleset elkerülésének érdekében, mindkét
fél saját maga viseli a balesetben sérült javakban okozott károkat. A vadásztársaság
a vadállományban esett kárt, a gépjárművezetője pedig a gépjárműben okozott
kárt. A sofőr akkor tehető felelőssé a vadgázolásért, ha nem az út- és
időjárási viszonyoknak megfelelően közlekedett, a vadásztársaság pedig akkor,
ha nem helyezett el vadveszélyre figyelmeztető táblát, de a nem megfelelően
kihelyezett etetők, vadászati hajtás vagy éppen túlszaporulat is vezethet
balesethez. A tapasztalatok szerint
azonban a főutakon, mellékutakon történő ütközéseknél a felelősséget nehéz
egyértelműen megállapítani.
Vadütközés
esetén a gépjárműben igen jelentős károk keletkezhetnek. A MABISZ egyik tagbiztosítója 2020-ban
közel 1400 olyan esetet regisztrált, ahol állattal való ütközés okozott kárt az
autóban, ami több mint 700 millió forintos kifizetést jelentett a társaságnál.
A biztosító a károkat akkor téríti meg, ha a gépjármű rendelkezett teljes körű casco-biztosítással.
A legtöbb biztosítónál ugyanis a vaddal történő ütközés töréskárnak
minősül, amelyre a teljes körű casco biztosítások kiterjednek. Emellett van
olyan biztosító, amelynél köthető önálló biztosítás is a vaddal történő
ütközés miatti töréskárra, másutt pedig kgfb-biztosítási kiegészítő nyújt
fedezetet balesetben résztvevő gépjárműben keletkezett károkra.
Fontos,
hogy vadkár esetén a káreseményt mihamarabb jelentsük a biztosítónál, de a vad
által okozott kárt a vadgazdálkodást folytató szervnél is be kell jelenteni, és
az erről szóló jegyzőkönyvet a biztosítónak a kárbejelentéskor be kell mutatni.
Magyarországon
sajnos igen alacsony a casco-biztosítási lefedettség. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai
szerint 2020 év végén alig több mint egymillió gépjárműtulajdonos rendelkezett
cascoval. Ugyanebben az időszakban az élő kgfb-szerződések száma meghaladta 5,8
milliót, ami azt jelenti, hogy a forgalomban lévő gépjárműveknek kevesebb,
mint 17,5 százaléka rendelkezett az év végén casco védelemmel.
A
teljes körű casco-biztosítások száma ennél is alacsonyabb, a szerződések egy
része ugyanis csak a kockázatok egy bizonyos részét fedi le, például csak
lopás, vagy csak totálkár esetén fizet. Emellett léteznek a piacon olyan
casco-biztosítások is, amelyek limitált díjért limitált összegig térítik csak
meg a gépjárművekben esett károkat.
További információ:
Lambert Gábor
Kommunikációs
vezető
Magyar
Biztosítók Szövetsége
Mail:
gabor.lambert@mabisz.hu
Mobil:
+36 30/903-4998
2021.10.14