MABISZ:
"Az utazások kapcsán kétféle biztosítási
védelem érhető el az utazó számára, mindkettőnek más a funkciója. Az
utasbiztosítás az utazás során érvényes (az utazás első napjától a
hazaérkezésig), míg az útlemondás biztosítás jellemzően az utazást megelőző
időszakra szól (az utazás lefoglalásától az utazás kezdetéig). Ezek a
biztosítások elérhetőek külön-külön megvásárolva és egyben (ún. kombinált
termék) is.
Az utasbiztosítás, - amit BBP biztosításnak is nevezünk a
baleset, betegség és poggyász szavak betűszavaként, habár ma már több
biztosítási fedezetet is tartalmazhat, - talán legfontosabb szolgáltatása, hogy
24 órában elérhető telefonos segítséget nyújt, mely keretében többek között koordinálja
az utazás során felmerülő egészségügyi probléma kapcsán szükséges sürgősségi orvosi
ellátást. Ezen túlmenően a választott terméktől függően különböző összeghatárig
tartalmazhat betegségbiztosítást, balesetbiztosítást, poggyászbiztosítást, az
utazáshoz kapcsolódó segítségnyújtási szolgáltatásokat, gépjármű
asszisztenciát, továbbá felelősségi, jogvédelmi, stb. fedezetet. A biztosító „kockázatviselése”
ebben az esetben az utazás idejére szól, azaz az utasbiztosítás alapvetően az
utazás első napjától a hazaérkezésig érvényes.
Az útlemondás/stornó biztosítás „kockázatviselése” az utazási
szolgáltatás (pl. szállás, repülőjegy) lefoglalásától, (az ehhez az időponthoz
kapcsolódó szerződéskötéstől), az utazás kezdőnapjáig szól. Fő funkciója az
utasbiztosítástól eltérően az, hogy ha az utas, jellemzően váratlanul fellépő
egészségügyi okból nem tud elutazni, akkor térítse az esetlegesen fizetendő bánatpénzt
/ kötbért, egyszerűen fogalmazva, a lemondási költséget. Fontos, hogy a
lemondás okait (biztosítási esemény) a biztosítás általános szerződési
feltételei (biztosítási feltétek) tételesen felsorolják, a szerződés alapján a
biztosító csak az ott nevesített esetekben (biztosítási események bekövetkezése
esetén) fizet kártérítést! Ezek az események jellemzően a biztosított vagy
közvetlen családtagja váratlan megbetegedéséhez kapcsolódnak.
Jelen GYIK azt tekinti át, hogy koronavírus kapcsán kialakult
nemzetközi helyzet hogyan érinti ezeket a biztosításokat.
Utasbiztosítás
- Térít-e a biztosító, ha olyan
országba / régióba utazom, amely szerepel a Külgazdasági- és
Külügyminisztérium által „utazásra nem javasolt” térségek között?
Amennyiben
az utas olyan területre utazik, amely az utazás napján szerepel a Külgazdasági
és Külügyminisztérium által „utazásra nem javasolt térségek” között, az utasbiztosítás
nem nyújt szolgáltatást a koronavírus fertőzés kapcsán felmerülő kárigények
vonatkozásában. Az utazásra nem javasolt térségek naprakész
listája a következő oldalon érhető el: https://konzuliszolgalat.kormany.hu/utazasra-nem-javasolt-tersegek Amennyiben nem
koronavírussal, hanem egyéb biztosítási eseménnyel kapcsolatban merül
fel kárigénye az utasnak (pl.: baleseti sérülés, poggyászkár, stb.), egyes
biztosítók vállalják a szolgáltatást, mások viszont nem. A biztosítók
eltérő szolgáltatásokat nyújthatnak, és eltérő biztosítási összegeket
(szolgáltatási limitet) alkalmazhatnak, így mindig érdemes az utazás előtt több
biztosító ajánlatát összehasonlítani, vagy szakértőhöz fordulni.Amennyiben
céges kiküldetésről, üzleti útról van szó, akkor a biztosított a munkáltatójánál
érdeklődjön arról, hogy a munkáltató vállalati utasbiztosítása miként
rendelkezik erről a kérdésről, mivel egyes vállalati utasbiztosítások az egyéni
utasbiztosításoktól eltérően rendelkezhetnek a területi hatály kérdésében. Amennyiben
pedig bankkártyához tartozó utasbiztosítással utazik külföldre, úgy hasonlóan
javasoljuk, hogy tájékozódjon bankjánál a területi hatályról és a járványra
vonatkozó szolgáltatásokról még az utazás előtt. - Van-e különbség a Minisztérium honlapján feltüntettet két
kategória (utazásra nem javasolt térségek és fokozott biztonsági kockázatot
rejtő országok és térségek) között a biztosítás megítélése szempontjából:
Igen, van.
A biztosítók jellemzően az I. kategóriába (utazásra
nem javasolt térségek) sorolt területek esetében nem nyújtanak szolgáltatást,
mert ezen területekre a Külgazdasági és Külügyminisztérium „nem javasolja az
utazást”, vagyis, ha valaki mégis ilyen területre utazik, azzal gyakorlatilag
megszegi a kármegelőzésre vonatkozó rendelkezéseket. A II. kategóriába (fokozott
biztonsági kockázatot rejtő országok és térségek) sorolt területek kapcsán pedig
a biztosítók jellemzően nem korlátozzák szolgáltatásukat, habár
javasolják, hogy az ügyfelek körültekintően válasszanak úti célt! - Mi a helyzet akkor, ha az utazásom alatt sorolják át az adott országot /
régiót „utazásra nem javasolt” térségnek?
Ebben az esetben az utas nem egy eleve veszélyesnek minősített helyre
látogatott, hanem az utazás során vált azzá az adott régió. Egyes biztosítók –
az utasbiztosítás érvényességi idején belül – időkorlát nélkül vállalják a
koronavírus fertőzés és egyéb biztosítási esemény kapcsán felmerülő
kárigények megtérítését, ha az utazás során kerül átsorolásra az adott
terület az utazásra nem javasolt térségek közé. Azonban vannak biztosítók,
amelyek korlátozzák, hogy az átsorolás után legfeljebb mennyi ideig vállalják a
kockázatviselést egy ilyen területen, és javasolják, hogy a megadott időszakon
belül az utas hagyja el a veszélyesnek minősített térséget. - Mi a helyzet akkor, ha karanténba kerülök?
Az adott területre vonatkozó be- és kiutazási
karantént csak hatóság rendelhet el és szintén hatóság oldhatja azt fel. Ha az
utas karanténba kerül, együttműködési kötelezettség terheli! Pusztán a karanténba kerülés ténye jellemzően nem
minősül biztosítási eseménynek, ezért a legtöbb biztosító nem nyújt szolgáltatást.
Azonban van olyan utasbiztosítás, amely alapján a biztosított karanténba
kerülése is biztosítási eseménynek minősül, és ez alapján pl. megtéríti a
karantén miatt felmerült meghosszabbított szállodai tartózkodás vagy a
hazautazás többletköltségét.Amennyiben a karantén időtartama alatt
biztosítási esemény következik be, például a biztosított személy a koronavírus miatt vagy egyéb okból kifolyólag sürgősségi
orvosi ellátásra szorul, vagy ha egyéb biztosítási esemény történik, akkor a biztosítók
vállalják a szolgáltatást. - Meg lehet-e hosszabbítani az utasbiztosításomat?
Amennyiben a biztosított utazó az adott
területre elrendelt karantén miatt nem tud visszautazni Magyarországra az
utasbiztosításának érvényessége alatt, akkor a telefonos ügyfélszolgálatok
jellemzően segítséget nyújtanak az utasbiztosítás meghosszabbításában. A biztosítók gyakorlata eltérő a szerződés
meghosszabbításával kapcsolatban. Emiatt, és azért is mert a meghosszabbítás
jellemzően előzetes engedélyhez kötött, kiemelten fontos, hogy egyedi
tájékoztatást kérjünk a biztosítótól, akinek elérhetőségét minden utazás során
tartsuk „kéznél”! - Lehet-e töröltetni az utasbiztosításomat?
Amennyiben egy korábban
megvásárolt utasbiztosítást az ügyfél nem veszi igénybe, mert nem utazik el, a szerződés
kockázatba lépése előtt bármikor lemondhatja azt, a biztosítók adíjat teljes mértékben visszatérítik. Fontos, hogy az ügyfél
utasbiztosítás törlésre vonatkozó kérését még a biztosítás kockázatviselésének
megkezdődése (a tervezett utazás első napja) előtt jelezze a biztosító felé! - Kiterjed-e az utasbiztosítás a Covid-19 fedezetre?
A biztosítók jellemzően vállalják a szolgáltatást a
koronavírus-járvány kapcsán szükséges sürgősségi ellátás vonatkozásában
(ideértve különösen az orvosi ellátás, gyógyszerek, mentés és hazaszállítás
költségét) a választott utasbiztosítás szerinti összeghatárig. Mindazonáltal előfordulhat, hogy a
biztosító terüli korlátozásokat alkalmaz (bizonyos területeket kizár a
fedezetből), illetve felső korlátot alkalmaz a biztosítási összegnél.
Javasoljuk, hogy a biztosításkötés előtt tájékozódjon a biztosító honlapján
vagy ügyfélszolgálatán, illetve személyesen a biztosítási tanácsadójánál, hogy
a választott utasbiztosítás milyen szolgáltatásokat tartalmaz.Emellett szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a biztosítók
egységesen nem nyújtanak szolgáltatást abban esetben, ha az utazás olyan
országba vagy térségbe történik, amely a Külgazdasági és Külügyminisztérium
által az utazásra nem javasolt térségek között szerepel. Az utazásra nem
javasolt térségek listája a következő oldalon érhető el: https://konzuliszolgalat.kormany.hu/utazasra-nem-javasolt-tersegekTovábbi információk a járványügyi helyzetről itt találhatóak: https://konzuliszolgalat.kormany.hu/utazasi-tanacs
Útlemondás biztosítás
- Fizeti-e a biztosító az útlemondással kapcsolatos költségeket, ha olyan
területre szól az utazásom, amit lezártak / karanténba helyeztek, a koronavírus
miatt?
Nem, az útlemondás biztosítás nem fizet, ha olyan területre szól az utazás, amit
lezártak, illetve ha a biztosított karanténba került a koronavírus miatt. Az útlemondás biztosítás
csak azokban az esetekben szolgáltat, amelyeket a biztosítási feltételek
tételesen felsorolnak. A lemondás okai akár széles kört is felölelhetnek (pl. a biztosított vagy egy közeli hozzátartozó
elhalálozása, súlyos megbetegedése, nagyobb kárú betörés vagy rablás esetén,
váratlan terhesség stb.) mindegyikben közös ugyanakkor, hogy ezek valamilyen
módon mind a biztosított személyéhez, illetve egyes esetekben a biztosított
személy közvetlen hozzátartozójához kötődnek. A célország vagy adott térség koronavírussal
vagy bármely vírussal fertőzöttsége, vagy ennek veszélye a biztosítás szempontjából
jellemzően nem lemondási ok, azaz nem biztosítási esemény. - Fizet a biztosító, ha olyan területre szól az utazásom, ahova félek
elmenni, mert a közelben már felbukkant a koronavírus?
Nem számít biztosítási eseménynek, ezért az
útlemondás biztosítás nem nyújt térítést,
ha az utas a járványtól való félelmében nem kíván elutazni. - A fenti esetben visszakapom-e az útlemondás biztosítás díját?
Főszabályként a díjvisszafizetés esete fel sem merülhet az
útlemondás biztosításnál, mivel vagy
bekövetkezik a biztosítási esemény (pl. utas igazolt megbetegedése) és a
biztosító megtéríti a lemondási költséget, vagy problémamentesen elutazik az
utas és akkor a biztosító szolgáltatása az utazás napjáig a kockázatban állás
volt. Mindazonáltal, tekintettel a mostani rendkívüli helyzetre, előfordul, hogy a biztosító az ügyfél
javára tér el méltányosságból, és
visszafizeti az útlemondás biztosításnak a díját is.Van ugyanakkor olyan
biztosító, amely részleges díjvisszatérítést ad, ha a biztosító
kockázatviselése a biztosítási érdek megszűnésére tekintettel a tervezett
utazás kezdete előtt megszűnik (az utazási szolgáltató lemondja vagy törli az
utazást) és az ügyfél nem él(t) szolgáltatási igénnyel. Az ügyfél ebben az
esetben a kockázatviselés hátralévő tartamára vonatkozóan jogosult időarányos
díjvisszatérítést kérni a biztosítótól. Javasoljuk, hogy a biztosításkötés előtt
tájékozódjon a biztosító honlapján vagy ügyfélszolgálatán, illetve
személyesen a biztosítási tanácsadójánál, hogy a választott biztosítás miként
rendelkezik a díjvisszatérítésről. - Mi lesz a repülőjegyemmel, ha törli a légitársaság az járatomat?
Az útlemondás biztosítás nem nyújt térítést arra az esetre, ha a légitársaság törli a járatot. A légitársaság eljárása attól függ, hogy mi
volt a járattörlés oka. Főszabályként a légitársaság vis maior esetén nem
köteles visszatéríteni a repülőjegy árát, ugyanakkor jelen helyzetben a
légitársaságok ettől a főszabálytól eltérhetnek. Amennyiben a törlés oka nem
vis maior volt, akkor az a légitársaság, amely a járatot törölte, köteles
visszaadni a repülőjegy árát, vagy köteles azt áttenni másik időpontra.
Szervezett utak kérdése
Felmerül, hogy mi a helyzet
akkor, ha az utas szervezett úton vett volna részt és a koronavírus miatt az
utazás ellehetetlenül. Ez a kérdés nem biztosítási kérdés, egy európai
szabályozáson alapuló hazai jogszabály ugyanakkor rendezi ezt az esetet. Az utazási csomagra és az utazási szolgáltatás-együttesre
vonatkozó 472/2017. (XII. 28.) Korm. rendelet a 9. §-ban kimondja, hogy abban
az esetben, amikor az utazásszervező azért mondja fel az utazási szerződést,
mert a célország „utazásra nem javasolt” utazási célországokat és térségeket
megjelölő felsorolásba felvételre kerül, akkora) az utazó az eredetivel azonos vagy
magasabb értékű helyettesítő szolgáltatásra tarthat igényt, vagyb) ha az utazásszervező az a) pont szerinti
helyettesítő szolgáltatás nyújtására nem képes, vagy az utazó a felkínált
helyettesítő szolgáltatást nem fogadja el, az utazásszervező köteles a teljes
befizetett díj azonnali visszafizetésére."
2020.június