Facebook Share Image

Mi áll a casco drágulása mögött?

Habár a fejlesztéseknek köszönhetően az új autókkal már biztonságosabb a közlekedés, még évek kellenek ahhoz, hogy ez díjcsökkenést vonjon maga után.

Tavalyelőtt a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint az átlagos casco-díj szárazföldi gépjárművekre 91,5 ezer forint volt, egy évvel korábban pedig 85,4 ezer forintba került ez a biztosítás. Tavaly az első három negyedévben több mint 10 százalékkal emelkedett a díj 2017-hez képest.

A CASCO-piacot leginkább a forgalomba helyezett új autók száma befolyásolja. Tavaly ősszel megtorpant a hazai autópiac, szeptember és november vége között 4 százalékkal csökkentek az újautó-eladások száma a magyar piacon, szemben az első nyolc havi 31 százalékos emelkedéssel. A szakértőnk szerint azonban negatív fordulatról nem volt szó, a lendületvesztést az új nemzetközi fogyasztásmérési tanúsítvány (WLTP) bevezetésével magyarázták.

A CASCO-díjakban idén nagyobb lehet a díjemelkedés mértéke, mint korábban. Több oka is van ennek.

A közelmúltban több olyan fejlesztés is megjelent, ami biztonságosabbá teszi az autókat, azonban még hosszú éveknek kell ahhoz eltelniük, míg statisztikailag is kimutatható lesz a változás.

Flamich Gábor

„Az egyik tényező, ami miatt emelkednek a díjak, az innováció. Az autóbiztosítási piacon jelenleg az okozza a legnagyobb bizonytalanságot, hogy kellő tapasztalat hiányában a biztosítók nem tudják, hogy az újonnan megjelent automatikus vezetési segédek (automatikus vészfékező, sávtartó, fényszóró automatika, LED fényszórók, éberség figyelő stb.) hoznak-e olyan mértékű kárcsökkenést, ami ellensúlyozza a bekövetkezett károk esetén ezen berendezések helyreállításával járó többletköltségeket” - mondta szakértőnk, Flamich Gábor a Nem-életbiztosítási főosztályunk vezetője.

„Ezek a berendezések drágák, ezért várható, hogy eleinte a vezetési segédek vásárláskori többletköltségével arányosan emelkedni fognak a CASCO-díjak. – folytatta Flamich Gábor - Később viszont, ha a statisztikai adatok alapján már mérhető lesz a hatásuk, jelentős - egyes tanulmányok szerint akár 30 százalékot is elérő - díjcsökkentést hozhatnak a fejlesztések.”



Ezzel párhuzamosan nő az alkatrészek ára és a javítói óradíjak is, hiszen a gépjárművekben szerelt egyre több extra felszereltség miatt a járművek javítása bonyolultabb feladatot jelent.

A fentieket nagyon leegyszerűsítve tehát mondhatjuk, hogy bár az autós fejlesztések jelenleg drágítják a CASCO-t, hosszú távon mégis örülhetünk nekik, mert várhatóan idővel jelentős díjcsökkentést fognak hozni.