Tavalyelőtt a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint az átlagos
casco-díj szárazföldi gépjárművekre 91,5 ezer forint volt, egy évvel korábban
pedig 85,4 ezer forintba került ez a biztosítás. Tavaly az első három
negyedévben több mint 10 százalékkal emelkedett a díj 2017-hez képest.
A CASCO-piacot leginkább a forgalomba helyezett új autók száma
befolyásolja. Tavaly ősszel megtorpant a hazai autópiac, szeptember és november
vége között 4 százalékkal csökkentek az újautó-eladások száma a magyar piacon,
szemben az első nyolc havi 31 százalékos emelkedéssel. A szakértőnk szerint azonban negatív fordulatról nem volt szó, a lendületvesztést az új
nemzetközi fogyasztásmérési tanúsítvány (WLTP) bevezetésével magyarázták.
A CASCO-díjakban idén nagyobb lehet a díjemelkedés mértéke, mint
korábban. Több oka is van ennek.
A közelmúltban több olyan fejlesztés is megjelent, ami biztonságosabbá
teszi az autókat, azonban még hosszú éveknek kell ahhoz eltelniük, míg
statisztikailag is kimutatható lesz a változás.
„Az egyik tényező, ami miatt emelkednek a díjak, az innováció. Az
autóbiztosítási piacon jelenleg az okozza a legnagyobb bizonytalanságot, hogy
kellő tapasztalat hiányában a biztosítók nem tudják, hogy az újonnan megjelent
automatikus vezetési segédek (automatikus vészfékező, sávtartó, fényszóró
automatika, LED fényszórók, éberség figyelő stb.) hoznak-e olyan mértékű
kárcsökkenést, ami ellensúlyozza a bekövetkezett károk esetén ezen berendezések
helyreállításával járó többletköltségeket” - mondta szakértőnk, Flamich Gábor a Nem-életbiztosítási
főosztályunk vezetője.
„Ezek a berendezések drágák, ezért várható, hogy eleinte a vezetési
segédek vásárláskori többletköltségével arányosan emelkedni fognak a CASCO-díjak.
– folytatta Flamich Gábor - Később viszont, ha a statisztikai adatok alapján
már mérhető lesz a hatásuk, jelentős - egyes tanulmányok szerint akár 30
százalékot is elérő - díjcsökkentést hozhatnak a fejlesztések.”
Ezzel párhuzamosan nő az alkatrészek ára és a javítói óradíjak is,
hiszen a gépjárművekben szerelt egyre több extra felszereltség miatt a járművek
javítása bonyolultabb feladatot jelent.
A fentieket nagyon leegyszerűsítve tehát mondhatjuk, hogy bár az autós
fejlesztések jelenleg drágítják a CASCO-t, hosszú távon mégis örülhetünk nekik,
mert várhatóan idővel jelentős díjcsökkentést fognak hozni.