
Besenyei Krisztián
Oktató
Történelem és közgazdaságtan tanárként végezte a főiskolát, majd tanulmányainak befejeztével
a pénzintézetek világában helyezkedett el. Pályafutását telefonos
ügyfélszolgálatosként kezdte egy kereskedelmi banknál. Szorgalmának és
kitartásának köszönhetően privátbankárként fejezte be a banki pályáját. Hogyan lesz valakiből végül oktató egy
biztosítótársaságnál? Az alábbi cikkből kiderül.
Hogyan
lettél privát bankárból oktató?
2017 decemberében kezdtem dolgozni a SIGNAL IDUNA
Biztosítónál, mint oktató. Amikor erre a munkakörre jelentkeztem, tudtam, hogy
van párhuzam a banki világ és a biztosítási szakma között. Érdekelt a
biztosítók világa és úgy gondoltam, hogy a 15 éves pénzügyi szakmai
tapasztalatomat és a végzettségemet is kamatoztatni tudom.
Úgy gondolom egy jó csapatba, és egy családias
hangulatú munkahelyre kerültem, ahol segítőkész emberek vannak.
Hogyan
képzeljük el egy oktató napjait?
Sok utazás, szervezés, csapatmunka, egyéni kreatív
munka, rengeteg új ember, rengeteg pozitív (néha
negatív) inger, információ.
Az oktatás gyakorlatilag csapatmunkával kezdődik. A
kollégáimmal együtt megbeszéljük a biztosítási- és pénzpiacok változásait. Átbeszéljük, hogy mik legyenek az új irányok,
az adott termékkel kapcsolatban milyen új híreket hallunk pénzügyi területen,
és ezeket hogy adjuk át a pénzügyi
tanácsadóknak, hogy számukra is érthető és hasznos legyen.
Természetesen aztán mindenki beleszövi a saját
egyéniségét. Szerencse, hogy a kollégákkal
teljesen különböző személyiségek vagyunk, így mindenki máshogy közelíti meg az
adott témát.
Rengeteget változott a szakma. Már nem elég egy régi
típusú száraz oktatást tartani, már sokkal inkább kreatív és interaktív
oktatásokkal kell előállni. Felgyorsult a világ, és ha nem akarunk lemaradni,
alkalmazkodni kell a változásokhoz. Természetesen az sem mindegy, hogy milyen
korosztályt oktatunk. Máshogy kell szólni egy 20 éves pályakezdőhöz, mint egy
már 20 éves tapasztalattal rendelkező tanácsadóhoz. Mások
már az igények/elvárások, mint 10-15 évvel ezelőtt, melyek más technikát, máshozzáállást igényelnek. Ettől nehéz, de szép ez a
munka.
Egy
oktató is jár oktatásra?
Természetesen! Nekünk is mindig fejlődni kell. Például
most voltunk a SIGNAL által rendezett kommunikációs tréningen és egy
prezentációs tréningen is, ami nagyon hasznos volt. Folyamatosan tanulni,
fejlődni kell.
Alaposan fel kell készülnünk egy-egy oktatásra. Erre
mindenkinek más technikája van. Mindig elpróbáljuk az oktatást és utána közösen
kiértékeljük. Ez is csapatmunka. Én
például otthon a feleségemnek is előadom a témát, így külső szemlélőn is
„tesztelem” a hatást.
Apropó
tanulás, számomra egy oktató az a személy, aki a legjobban kell, hogy ismerje
az adott terméket vagy szolgáltatást. Így van ez?
Igen, ennek így kell lennie. Mindig az élen kell
járni. Információgyűjtés, sok olvasás, tájékozottság. Összefoglalva
nagyon sok önszorgalom. Egy oktatáson nem elég elmondani például a piaci
változásokat, hanem azt érteni és megértetni is kell. Mert a hallgató kérdez és
nem mondhatom azt, hogy nem tudom (természetesen előfordul, de azt a megfelelő
kommunikációval lehet kezelni, mi sem vagyunk mindent tudók J), vagy nem volt időm utána nézni. Mindig egy lépéssel
előttük kell járni. Ezért fontos a csapatmunka, mert így közösen dolgozzuk fel
az információkat és mindenki beleadja a tudását és a nézőpontját. Természetesen
a napi munkában is segítjük egymást, ha kell akár prezentációt készítünk vagy
információkat szerzünk be.
Azért
ez a munka nem csak egy mentális fittséget igényel, hanem bizony fizikai
kitartás is kell.
Igen, sokat utazunk. Aki nem szereti az egy helyben
ülést, annak ez a munka ideális. Valóban kell egy fizikai erőnlét, tűrőképesség
is. Napi több óra vezetés után kell egy jó hangulatú, kreatív és hasznos
oktatást tartanunk. Sokszor mondják is kollégák, hogy „milyen jó neked, te már
kettőkor lelépsz”. Valóban el kell indulnunk délután 2-3 óra körül hogy aznap
este hét órakor, akár 200 km-rel arrébb 2-3 óra hosszas oktatást levezessünk.
És ez
hogyan egyeztethető össze a magánéleteddel?
Szerencsére megoldható. De ehhez természetesen egy
olyan család is kell, aki megérti ezt a kötetlen munkavégzést.
A vezetőim részéről is megkapom a rugalmasságot,
hiszen egy ilyen jellegű kötetlen munkavégzésnél sokszor nehéz a hétköznapi
dolgokat is elintézni.
Ki a
jó oktató? Milyen kompetenciák szükségesek ehhez a munkához?
Legyen szorgalmas, empatikus, humoros és jó
kapcsolatteremtő képességgel rendelkezzen. Legyen tanulásra és még fontosabb,
önálló tanulásra való hajlandósága és teherbírása.
Neked
azért szerencséd volt, hogy a tanári pályán megtanulhattál olyan dolgokat,
amelyek segíthetik a hallgatókkal való kommunikációt. Szükséges ehhez a
munkakörhöz?
Biztosan nem hátrány, de tanári előképzettség nélkül
is lehet valakiből jó oktató. Fontos, hogy megfelelő kontaktust tudjon
teremteni a hallgatókkal és legyen motivált arra, hogy segítsen másoknak.
Említetted,
hogy most már nem elég, ha csak egy statikus (hagyományos) prezentációból tartod
az oktatást.
Igen, a mai világ már az élményalapú és interaktív
oktatásokról szól. Be kell vonni a hallgatót a munkába. Minden legyen pörgős,
könnyen átlátható, dinamikus és biztosan nem unalmas. És rögtön a hallgatói véleményekre
is kíváncsi vagyok, ennek figyelembevételével alakítom az oktatás menetét.
Mivel
motiválod magad, ha elfáradsz?
A csapattal van egy „titkos” filmünk. A Rettenthetetlen
William Wallas beszéde…ezt megnézzük és erőre kapunk. https://www.youtube.com/watch?v=gLcWDYUYTQA
Kapsz-e visszajelzést
a munkádról?
Igen, a
hallgatóktól is és a felettesemtől is. Kell a visszajelzés, hiszen csak így
fejlődhetünk. Jó érzés, amikor a pozitív értékesítési eredményeket nézem, mert
annak én is részese vagyok.