Bizonyára legtöbbünk hallott már az alulbiztosítottság
problémájáról, ami az egész biztosítási szektort érinti. Ennek kapcsán
kollégánkkal, Koller Nándor Senior vagyonbiztosítási termékmenedzserrel alaposan
körbejártuk a kérdést, a kiváltó okokat és az esetleges megoldást. Alábbi
cikkünk főképp a vállalati szektor alulbiztosítottságára fókuszál.
Mit értünk pontosan alulbiztosítottság alatt? Elmagyaráznád kérlek ezt a fogalmat?
Az alulbiztosítottság az az állapot, amikor a biztosított
vagyontárgy tényleges értéke meghaladja a szerződésben rögzített, kár esetén
maximálisan kifizethető biztosítási összeget.
Milyen biztosítási termékeket érint leginkább az
alulbiztosítottság napjainkban?
Nem biztosítási termékre tenném a hangsúlyt, hanem a biztosított
vagyontárgyra. A termék mindig egy biztosítási konstrukciót jelent, viszont
maga az alulbiztosítottság egy konkrét vagyontárgynál jelentkezik. Minél
hosszabb élettartamú és minél nagyobb értékű egy biztosított vagyontárgy, annál
inkább ki van téve az alulbiztosítottság fenyegetésének.
Mondok erre két szélsőséges példát: az első, ami leginkább
érintett – és ezzel nem fogunk különösebben újdonságot mondani – az épített
ingatlan, míg, ami legkevésbé van kitéve ezeknek a hatásoknak, azok például a
készletek.
Ennek oka nem más, mint, hogy mennyi idő alatt cserélődnek
ki ezek a biztosított tárgyak. Egy készletet lecserélhetünk egy hét vagy egy
hónap alatt. Ez túl rövid idő ahhoz, hogy elváljon a tényleges érték a
biztosított értéktől. Az ingatlanok esetében hosszútávú vagyontárgyakról van
szó, és ilyen esetben az évek alatt megnyílhat a két érték közötti olló.
Ha maradunk a nem-élet ágazatnál, akkor azt feloszthatjuk
felelősségbiztosításra és vagyonbiztosításra, mindkettő egy-egy nagyobb
kategória. Alapvetően az alulbiztosítottság kérdése a vagyonbiztosításokról
szól, bár persze felelősségbiztosításnál is beszélhetünk arról, hogy egy
díjszámítási alap, (ami lehet egy cég árbevétele, vagy mondjuk bérköltsége),
nem tükrözi a valóságot.
Ha ez nincs lekövetve, akkor itt is lehet alacsonyabb
térítés, viszont itt mégsem olyan egyértelműek az arányok, mint mondjuk a
vagyonbiztosításnál, ahol van egy tényleges újraépítési-, vagy újrabeszerzési
érték, ami idővel teljesen el tud rugaszkodni a biztosítási szerződésben
meghatározott értékektől.
A lakossági vagy a vállalati vagyont érinti ez a probléma inkább?
Mind a kettőnél ugyanazok a problémák és ugyanazok a trendek
látszódnak, vagyis, hogy már kezdetben, a szerződés kötésekor sem feltétlenül
az akkor érvényes újjáépítési értéken biztosítottak egy ingatlant. Ez ugyanúgy
igaz egy lakásbiztosításra, mint egy vállalati vagyonra. Talán a vállalati
vagyonbiztosításoknál még egy picit nehezebb meghatározni azt az összeget, ami
a helyes biztosítási összeg lenne.
Egy mondat erejéig itt térjünk ki az
indexálás mértékére is. Az indexálás mértéke bonyolult számítási metódusokon
keresztül alapvetően az infláció értékéhez igazodik. Az indexálás lényege,
vezérmotívuma, hogy amennyivel a fogyasztói árak nőnek, valószínűleg annyival
fog nőni ezeknek a biztosított vagyontárgyaknak az újjáépítési/pótlási költsége
is és ezeket a növekedéseket érdemes beépíteni évről évre a biztosításba.
Miért fontos kiemelten foglalkozni 2025-ben az
alulbiztosítottság kérdésével?
Főképp az említett infláció miatt, ami az utóbbi időszakban
különösen magas volt. Az építőipari infláció hatására az ingatlanok
(újjá)építési költségei lényegesen megemelkedtek a korábbi évekhez képest.
Gépbiztosítások esetében a forint árfolyamának változása is figyelmet érdemel,
mivel a gépek beszerzése jellemzően euró érték alapján történik. Az árfolyam az
utóbbi években jelentős ingadozást mutatott, így sok esetben a korábban
megkötött biztosítási szerződések forint biztosítási összegeit egy egészen más
euró árfolyam alapján határozták meg az ügyfelek.
Minden biztosítót érint ez a probléma?
Igen, ugyanis ez nem biztosítóspecifikus probléma, hanem
szektorspecifikus. Az, hogy ez mekkora problémát okoz, abban már szerepe van a
biztosítók méretének, illetve az állomány összetételének, de önmagában az
alulbiztosítottság mindenhol probléma.
Mi az oka, hogy ilyen sok szerződés vált/válik alulbiztosítottá?
Az egész problémát tulajdonképpen két okra lehet
visszavezetni. Az egyik az, hogy mindenki próbálja minimalizálni a költségeit
egy biztosítási szerződésben, például index visszautasítással vagy alacsonyabb
biztosítási összeg meghatározásával, és ez a sokáig tartó spórolás egyszer csak
visszaüt.
A másik része a dolognak pedig, hogy a legnagyobb
jóindulattal sem egyszerű feladat az objektív biztosítási összeg meghatározása
például az épületeknél. A szerződők, akiknek kötelessége és felelőssége ezeket
az összegeket meghatározni, az esetek legnagyobb részében nem építőipari
szakemberek, tervezők vagy kivitelezők, így legfeljebb becsülni tudják azt az összeget,
amennyibe ez az újjáépítés kerülhet.
Természetesen van arra lehetőség, hogy valaki felkérjen egy
szakembert, hogy becsülje meg az épület újjáépítési költségét. Ez azonban igen
költséges, ilyennel a pályafutásom alatt még nem találkoztam. Innentől kezdve
-bár hangsúlyozottan a biztosítási összeg megállapítása és karbantartása
minden esetben a szerződő feladata és felelőssége -, ez már rögtön a kezdet
kezdetén nagyon nagy hibázásra ad lehetőséget.
A felelősségbiztosítások esetében is érdemes kitérni az
alulbiztosítottságra. Külön probléma, hogy míg a vagyonbiztosításoknál ismerjük
– vagy elméletileg ismernünk kellene – a vagyontárgyak értékét (amivel
kiszámítható a kártérítés maximuma és egyben a díjszámítás alapja), addig a
felelősségbiztosítás lényege szerint a másnak okozott kárt kell a károkozónak
kifizetnie, aminek mértékét nem lehet előre megbecsülni. Nem ismert tehát
előre a kártérítés maximuma, ezért használunk limitet. Már ebből sem feltétlen
választanak megfelelőt a szerződők, de a legnagyobb gond a díjszámítás alapja.
A felelősségbiztosításoknál a piac az előző éves árbevételt
alkalmazza erre a célra, mert közvetetten ugyan, de mutatja a cég aktivitását,
ezáltal a károkozás valószínűségét. Ezt az értéket viszont szintén frissíteni
kellene évente, mert jelentős, akár nagyságrendbeli eltéréseket is tapasztalunk.
Különösen fontos ez az újonnan induló cégek esetében, ahol
az első évben eleve csak egy becsült értékkel tudunk kalkulálni. De minden
vállalkozás esetében nagy a jelentősége, mert a biztosító ez alapján szintén
alkalmazhat arányos (pro rata) térítést: csak abban az arányban téríti meg az
okozott kárt, ahogy a tényleges árbevétel aránylik a lejelentetthez.
Ez azért is nagyon fontos, mert a kártérítési felelősség nem
áll meg a biztosítási szerződés limitjénél sem: a teljes kárt ki kell fizetni,
ez a kötelezettség pedig rosszul megválasztott vagy alulbiztosított szerződés
mellett csődbe is vihet egy vállalkozást.
Mit tesz a SIGNAL IDUNA annak érdekében, hogy felhívja Ügyfelei
figyelmét az alulbiztosítottságra és ezáltal segítsen elkerülni azt?
Az utóbbi időszakban erre irányulóan több erőfeszítés is
történt. Célirányos tartalmakat készítettünk a honlapra, amelyek az
alulbiztosítottsággal kapcsolatos témákat taglalják, illetve az index leveleink
is kiegészültek az ezzel kapcsolatos tájékoztatással. Emellett készült egy
javasolt újraépítési négyzetméterár táblázatunk a fontosabb épülettípusokhoz,
amit az értékesítési csatornákhoz eljuttattunk.
Elindítottunk egy programot az értékesítők felé is, így az
értékesítési csatornák is kaptak egy impulzust arra, hogy ezzel foglalkozniuk
kell. Továbbá a marketing osztály is igyekszik folyamatosan oktatni az
ügyfeleket a közösségi médiában, volt kommunikációs kampányuk is az
alulbiztosítottság tudatosítására.
Mit tudnak Ügyfeleink tenni az alulbiztosítottság
fenyegetésének elkerülése érdekében?
Az első lépés az, hogy nem árt, ha az ügyfél tisztában van
ezzel a fenyegetéssel, mivel az a tapasztalat, hogy nagyon sokan még most sem
hallottak erről. Érdekesebb kérdés, ha valaki már hallott róla, ugyanis, ha
valaki vállalja az alulbiztosítottságot, az is egyfajta kockázatkezelési mód.
Eltér azoknak az ügyfeleknek a gondolkodásmódja,
viszonyulása a témához, akiknek már volt káruk, ők sokkal tudatosabbak. Azok a
cégek igazítják jobban a biztosítási összegeiket a valós értékhez, akik károkat
szenvednek vagy szenvedtek el. Ezzel ellentétben, akinek sose volt kára, az nem
kezeli kellő súllyal a kérdést, nehéz is az ilyen ügyfeleket meggyőzni az
alulbiztosítottság veszélyeiről.
Hogy látod, körülbelül mikor oldódhat meg ez a probléma,
ha egyáltalán meg tud oldódni?
Úgy látom, hogy ez a kérdés akkor oldódhat meg, ha a teljes
piac egységesen erre fókuszál, és mindenki tesz ennek a megoldása érdekében.
Szerencsére erre én látom is a jeleket, minden biztosító egységesen foglalkozik
most ezzel. Emellett az ügyfelek számára nem kielégítő kárkezelések
miatt a biztosítók komoly reputációs kockázatot futnak, mivel természetesen a
sajtóban egy ilyen ügy kapcsán nem az fog megjelenni, hogy “alulbiztosított
szerződésre csak 60 százalékot fizetett a biztosító”, hanem az, hogy a
biztosító által kifizetett kár nem elég az újraépítésre, vagy esetleg az, hogy
átverték az ügyfelet.