Trombitás Júlia 2020 novemberében HR generalista pozícióban
kezdett a SIGNAL IDUNA Biztosítónál, majd 2023. január óta vezeti a HR
főosztály csapatát. 3 gyermek édesanyja, mindig mosolygós, nyitott személyiség,
akivel jó egyet beszélgetni akár a folyosón is.

Hogyan kezdődött a
karriered?
A Budapesti Corvinus Egyetemen vezetés és szervezés szakon
végeztem, ahol HR, stratégia és controlling területtel foglalkoztam behatóbban.
Az élet érdekessége, hogy a diplomamunkámat a „távmunka jelenthet-e
stratégiai versenyelőnyt egy vállalat számára” témában írtam.
2007-ben még csak egy-két vállalat próbálkozott a távmunka
bevezetésével Magyarországon. A kutatásom eredménye már akkor igazolta, hogy a
távoli munkavégzés lehetőségének biztosítása kiszélesíti a munkaadók számára a
munkaerőpiacot és olyan potenciális munkavállalókat is el tudnak érni, akik
korábban a fizikai távolság miatt nem vállalták volna a munkavégzést az adott
vállalatnál. 2022-ben pedig már bátran kijelenthetjük, hogy a távoli
munkavégzés lehetősége alapvető elvárás a munkakeresők számára.
Ezért is büszke vagyok rá, hogy a SIGNAL IDUNA-nál részese
lehettem a távmunka és hibrid munkavégzés bevezetésének 2022 nyarán.
Egyetemi éveimet követően HR-területen kezdtem el dolgozni,
ráadásul biztosítási iparágban. Az első HR-es tapasztalataimat hasonlóan
generalista munkakörben szereztem, melynek sokszínűsége már akkor megfogott. A
gyermekeim születése után pár évet tanácsadói oldalon töltöttem. Fejvadászként
lehetőségem volt megismerni számos iparágat és munkakört. Évi 300-400
állásinterjú után, szinte már egy kézfogásból éreztem, hogy a jelentkező
megfelelő-e a posztra vagy sem. 3 év után a szívem visszahúzott a vállalati oldalra
és jelentkeztem a SIGNAL IDUNA-hoz. A generalista pozícióban megtaláltam
mindazt, amit egész életemben szerettem: a matematikát és az emberekkel való
foglalkozást.
Megtiszteltetés, hogy 2023. év eleje óta pedig már vezetője
lehetnek a SIGNAL IDUNA HR csapatának.
Mi is pontosan egy
HR-es feladata?
A HR egy komplex terület. Én úgy fogalmaznék, hogy vannak
„hard” és „soft” részei. Nem véletlenül említettem a matematikát. A létszám és
bértervezéseknél, munkaügynél, a HR költségvetés összeállításánál, a riportok
kialakításánál, a szervezeti átalakításoknál vagy rendszerbevezetéseknél fontos
a logikus, matematikai alapú, stratégiai szemléletmód. Azonban a képzések
tervezésénél, teljesítményértékeléseknél, a vezetők támogatásánál és a
munkatársak kiválasztásánál előtérbe kerül a személyiség típusok felismerése,
kezelése, szervezetbe való integrálása.
A vállalat méretétől függően eltérhetnek a HR területén
belül az egyes munkakörök. Kis- és középméretű szervezeteknél komplexebb,
főként szakértői, generalista, business partneri pozícióknak van jogosultsága,
melyben a HR több területével foglalkozik a munkatárs. Egy több ezer fős cégnél
a HR szervezet akár 20-30 főből is áll. Itt már specializáltabbak a munkakörök
a HR alterületei szerint: vannak belső toborzók, kompenzációs szakemberek,
szervezetfejlesztők, trénerek...
Mitől lesz valakiből
jó HR-es?
Az első és legfontosabb dolog, hogy szeresse az embereket.
Hiszen velük és értük dolgozik! Itt gondolok a szervezet bármely szintjén levő
kollégára; a vezetőségtől a munkatársakig. Ez egy kettős feladat, hiszen egy
HR-es alapvetően egy céget képvisel és meg kell felelnie a felső vezetői
elvárásoknak, de egyben a munkavállalók érdekeit is képviselnie kell. Meg kell
találni a középutat.
Természetesen fontos az emberismeret, a jó kommunikációs
készség és a komplex látásmód. Hiszen a HR-nek a munkatársakon keresztül hatása
van az egész szervezetre. Végül egy generalista ne riadjon meg a számoktól sem,
mivel a riportok készítésénél, a bér- és létszámtervezésnél matematikai tudásra
is nagy szükség van. Említeném még a kreativitást, a jó szervező és
koordinálási képességet és az alapvető nyitottságot, főleg egy ilyen gyorsan
változó környezetben, melyben élünk.
Fontosnak tartom, hogy egy HR-eshez mindig be lehessen
menni. Egy biztos alapot és támaszt adjon a kollégáknak. Egyben legyen
stratégiai döntéseknél támasz az Igazgatóságnak és segítse a munkatársak
mindennapi problémáinak megoldását is a vállalatnál.
Mennyit változott a
HR-es szakma az elmúlt 5-10 évvel ezelőttihez képest?
A digitalizáció a HR területén is dübörög. Vitathatatlan,
hogy IT rendszerek segítségével hatékonyabban lehet működtetni egyes HR
folyamatokat. Gondolok mondjuk a személyi anyagok digitális formában való
kezelésére, belső kommunikációt vagy teljesítményértékelést támogató IT
rendszerek bevezetésére, AI által támogatott riportok készítésére. Mi is
törekszünk ezen lehetőség kiaknázására.
Azonban vannak alapvető elemek, amik szerintem nem fognak
változni, mint például az emberi értékek. A toborzás és kiválasztási
folyamatnál egyes vállalatok IT rendszerek segítségével, beállított paraméterek
alapján előszűrik az önéltrajzokat és nem a HR szakemberek végzik el az
önéletrajzok feldolgozását. Ez a folyamat, véleményem szerint téves eredményre
vezethet. Ezen IT rendszerek kiegészítik a munkánk, gyorsítják, de nem tudják
helyettesíteni, Úgy tapasztalom, hogy egy pozíció sikeres betöltésénél egyre
nagyobb szerepe van a munkatárs személyiségének, alapvető értékrendjének,
munkaattitűdjének. Ezek a dolgok részben és csak nehezen változtathatóak. Míg
az esetek többségében a munkához kapcsolódó konkrét feladatok megfelelő
betanítás révén elsajátíthatóak. Természetesen vannak speciális munkakörök,
ahol elengedhetetlen az adott szakterületen szerzett releváns tapasztalat.
Pályafutásom során többször tapasztaltam, hogy remek érzelmi
intelligenciával rendelkező jelöltek, bár társterületről vagy egy másik
szektorból érkeztek, mégis olyan újításokat hoztak egy vállalat életébe, mely
komoly fejlődést eredményezett. Sok esetben, ezen jelöltek egy szűkre szabott
gépi előszűrés során el sem jutnak egy interjúig, hogy mind értelmi és érzelmi
intelligenciájukat megmutatva megnyerjék a vállalat vezetőségét. Egy jó
HR-esnek meg kell látnia egy önéletrajzban a lehetőséget!
Hogyan látod a
munkaerőpiacot? Mit keresnek a leginkább a különböző generációk?
Erre nem lehet egyértelmű választ adni. Véleményem szerint
nem az határozza meg, hogy valaki X, Y vagy Z generációhoz tartozik a születési
ideje alapján, mely egy adottság, sokkal inkább az ember élethelyzete és
személyisége befolyásolja. Más lehet a prioritása egy egyedülálló vagy egy
családos embernek kortól függetlenül, de a jelölt személyisége is kihatással
van a munkáltatóval szemben támasztott igényekre, például mennyire fontos
számára a csoporthoz való tartozás, a közös csapatépítések...
Kutatások és az interjúztatások során szerzett
tapasztalásainkból az jól látható, hogy a fiataloknál magasabb a szabadságfok
igénye, mely kihatással van akár a munkakörnyezetre, például a rugalmas
munkaidő és munkavégzés helyének szabadon megválasztása.
Továbbá sokszínű, változatos, komplexebb feladatkörre
vágynak, függetlenül attól, hogy milyen tapasztalattal és tudásszinttel
rendelkeznek. Valahol ez érhető is, hiszem már a tanulmányaik során
projektekben dolgoznak, maguk állítják össze az órarendjüket, szabadon vesznek
fel tantárgyakat az egyetemeken. Bármit kipróbálhatnak, amihez kedvük van. Ezt
követően bekerülnek egy szabályozottabb vállalati kultúrába. Itt van a HR-nek
és a vezetőknek nagyon fontos szerepe, hogy segítse az új kollégák beintegrálódását
a szervezetbe, fenntartva lelkesedésük. Vannak munkakörök, ahol a „színesebb
munka” nem alapvető, de itt is lehet csapaton belül rotálni a feladatokat és
ezáltal fejleszteni a kollégákat és fenntartani a motivációjukat.
Nézzük meg a
fordítottját: kiket keresnek a vállalatok? Kik vannak előnyben az
álláskeresésnél?
Ez nagyban függ a vállalat méretétől és az iparágtól,
amelyben tevékenykedik. Más igénye van egy IT startup cégnek, egy termelési
szektorban elhelyezkedő vállalatnak, vagy akár egy szolgáltató cégnek, mint a
SIGANL IDUNA is.
A mi társaságunknál a munkatársak nagyon sokrétűek, minden
generációt képviselnek. Éppen ezért a csoportok többségében vegyes a
korosztály, vannak juniorabb és szakértőbb kollégáink is az ellátandó feladatok
függvényében. Igyekszünk a fiatal kollégák mellé senior munkatársat adni, aki
segíti a betanulásuk folyamatát. Fontos a szaktudás megosztása, tovább adása.
Kompozit biztosítóként igen széleskörű a termékpalettánk, ehhez sok, speciális
tudással rendelkező szakemberre is szükségünk van.
Úgy vélem, vállalat méretétől függetlenül egyre fontosabb a
változásokhoz való alkalmazkodó képesség. Közös érték és érdek munkáltatónak és
munkavállalónak egyaránt a nyitott szemléletmód a szakmai újítások iránt, új
ismeretek szerzésére való hajlandóság. Ezt a szemléletmódot keresik a
munkáltatók jövőbeli kollégáiknál. A
SIGNAL IDUNA munkatársai számára a munkakörök frissítése mellett folyamatosan
biztosítunk szakmai és soft skill képzéseket is, hogy lehetőségük legyen fejlődni,
új tudást behozni kollégáinknak.
Térjünk át a
rettegett állásinterjúkra. Tényleg mindig stresszel kell járnia? Te hogyan
tudsz segíteni egy állásinterjún?
Többnyire a pályázók első személyes élményüket egy
vállalattal kapcsolatban az állásinterjún szerzik, ha csak nem ügyfelük
korábbról a cégnek. Éppen ezért fontos a jó benyomás. Nem hiszek a
stresszinterjúkban. Megtörténhet, hogy egy negatív érzés miatt pont a jelölt
lép vissza a kiválasztási folyamattól és veszít el a munkáltató egy jövőbeli
munkatársat.
Kedvesnek, de őszintének kell lenni. Előfordul, bár az
önéletrajz alapján tökéletes a pályázó a pozícióra, mégis a beszélgetés során
kiderül, hogy ő másra vágyik. Ilyenkor egy jó HR-es a pályázót finoman rávezeti,
mit is szeretne valójában, milyen jellegű munkakör ideális számára. Sokszor a
jelölteknek egyszerűbb megfogalmazni, hogy mit nem szeretnének, mint amit
szeretnének.
Mik azok a hibák,
amiket biztosan ne kövessen el egy pályázó állásinterjún?
A legnagyobb hiba, amikor az önéletrajzban nem valós adatok
szerepelnek. Ez mindig kiderül. A kiválasztási folyamat alapjának az őszinteségnek
kell lennie. Mindenkit arra bíztatok, hogy merje elmondani az erősségeit és
azon területeket is, amiben még fejlődésre szorul. Kellemetlen, mikor a gyakorlatban
derülnek ki a hiányosságok. Senki sem tökéletes, de egy jó vezető sokat tud
fejleszteni a kollégái tudásán.
Mire készülhet egy
állásra pályázó a SIGNAL IDUNA-nál?
Egy transzparens, szakmaiságában magas színvonalú
kiválasztási folyamatra. Több körös interjúsorozatunk alapja a jó hangulat. Vezetőink
szakmai kérdésekkel mérik fel a pályázók munkához való hozzáállását és szakmai
tudását. A HR képviseletében pedig igyekszem nézni a jelölt személyiségét,
vállalati kultúránkhoz való illeszkedését, munkaattitűdjét.
Fontosnak tartom, hogy a pályázó tudjon magáról mesélni,
szakmai életútját bemutatni. Igyekezzen az adott pozícióra reflektálni,
kiemelni milyen képességekkel, tapasztalattal rendelkezik, mely előny a
megpályázott pozíció esetén. Továbbá javaslom, hogy nézzen utána
vállalatunknak, például honlapunk és a social media felületeinken. Ez számára
is alapvető információkat adhat a cég kultúrájától.
Milyen a jó önéletrajz?
Legyen rövid? Vagy hosszú? Mik a trendek manapság?
Változnak a trendek és országonként is eltérhetnek. Mégis
alapvetően fontos, hogy az önéletrajz egységet sugározzon kép és színvilágában
is a jelölt személyiségével, illetve a megpályázott munkakörrel. Gondolok itt
arra, hogy egy IT Startup céghez marketing pozícióra beadott önéletrajz szín-
és formavilágában lehet sokkal merészebb, mint akár egy pénzügyi vezetői
pozíció egy szigorúbban szabályozott gyógyszeripari környezetben. Ezt érdemes a
pályázónak átgondolnia, és akár formai szempontból többféle önéletrajzot
készíteni. Általánosságban elmondható, Magyarországon leginkább az 1-2 oldalas,
fényképpel ellátott, kisebb dizájnelemeket, ikonokat tartalmazó önéletrajzok
kora virágzik. Számos sablon közül válogathatunk már az interneten.
Tartalmi elemeit tekintve, ahogy korábban már hangsúlyoztam,
kiemelten fontos, hogy az önéletrajz valós adatokat tartalmazzon, bemutatva a
jelölt képességeit az adott pozícióra. Érdemes kiemelni azon elemeket
(speciális szakmai tudás, végzettség, tapasztalat) melyek tovább erősítik a
jelölt alkalmasságát, ezáltal kitűnnek a többi jelölt közül. Hiszen az
önéletrajz egyik fő célja, hogy kiválasszák a jelöltet a pályázók sokaságából.
Miért lehet vonzó
munkahely egy álláskereső számára a SIGNAL IDUNA?
A SIGNAL IDUNA egyik vezérmondata; „Nekem a biztonság!” Az
elmúlt évek során felértékelődött az emberek számára a stabilitás. A SIGNAL
IDUNA Biztosító Zrt. egy nagy múlttal rendelkező német biztosítótársaság
leányvállalata, mely hosszú távon szeretne munkavállalói és ügyfelei számára is
biztonságot nyújtani Magyarországon. Ezen alapvető érték mentén működik a cég,
irányítja az Igazgatóság a vállalatot, dolgoznak a kollégák összefogva.
Nemzetközi hátterünk révén lehetősége van a munkatársaknak
részt venni más leányvállalatókkal levő közös munkákban. Növekedésünk érdekében
számos fejlesztési projekt zajlik cégünknél, kollégáink megismerhetik más
szakterületek munkáit, proaktív, kreatív munkakörnyezetben tudnak dolgozni.
Igyekszünk komplex, széleskörű feladatokkal ellátott munkaköröket létrehozni,
továbbá képzések révén fejleszteni kollégáink tudását.
Az elmúlt években számos szakmai kezdeményezés, program,
belső szabályozás került kialakításra munkatársaink megbecsülése jeléül,
melynek eredménye képpen elnyertünk a Családbarát munkahely címet. Büszke
vagyok a csapatomra és a vállalat felső- és középvezetőire, hiszen ez a több
éves közös munkánk elismerése.
Mi az amiért Te
szeretsz a SIGNAL IDUNA-nál dolgozni?
Számomra fontos a szakmai sokszínűség és a támogató,
együttműködő légkör. Több kreatív, a vállalatot előre mozdító ötletem van még HR
területen, melyet remélem, lesz lehetőségem megvalósítani a SIGNAL IDUNA-nál!