Facebook Share Image

Adni vagy kapni? - A siker mögötti

pszichológia

SIGNAL Blog / Család

Adni vagy kapni szeretsz jobban? Esetleg mindkettő? Adam Grant szervezetpszichológus három típusba sorolja az embereket. Te melyik csoportba sorolnád magad: az énközpontú magányos harcosokéba, a szinte már
„segítő-szindrómában” szenvedőkébe, esetleg a kölcsönösségre törekvők közé?

Vegyünk egy példát, ami alapján könnyebben eldöntheted, melyik típusba tartozol? Együtt ebédelsz egy barátoddal, aki éppen állást keres és egy olyan cég iránt érdeklődik, ahol történetesen az egyik volt kollégiumi lakótársad dolgozik. A régi szobatársaddal azonban az évek során megkopott a kapcsolatod.

Mit csinálnál?
a) Felajánlanád a barátodnak, hogy bemutatod őt régi szobatársadnak.
b) Felajánlanád, hogy bemutatod őt, majd egyúttal te is segítséget kérnél tőle egy problémád megoldásában.
c) Elmondanád, hogy kellemetlen lenne számodra bemutatni őt a régi szobatársadnak, mert már régóta nem tartjátok kapcsolatot.

A fenti kérdésre adott válaszod tükrözi a reciprocitáshoz való viszonyodat, vagyis azt, ahogyan a másokkal való interakcióhoz viszonyulsz. Adam M. Grant szervezetpszichológus, az Adni és kapni című könyv szerzője szerint háromféle kölcsönösségi stílus létezik: a jótékonykodóké, a kihasználóké és a viszonosságra törekvőké. A kihasználó minél többet akar kapni másoktól. A viszonosságra törekvő minden szívességet igyekszik megszolgálni. A jótékonykodó úgy segít másoknak, hogy közben nem vár cserébe semmit.

A három típus közül melyik a legsikeresebb a munkában?
Grant kutatásai szerint a legjobban és a legrosszabbul teljesítők között is a jótékonykodók vannak túlnyomó többségben. Hogyan lehetséges ez? A sikertelen jótékonykodók mindent feladnak, hogy másokon segítsenek, hajlamosak lemaradni saját feladataikkal. A sikeres jótékonykodók bölcsebben és stratégiailag járnak el, amikor másoknak szívességet tesznek, megtanultak sikeresen eligazodni, hogy ne használják ki őket. Összefoglalva tehát a szakmai életben azok teljesítenek a legjobban és legrosszabbul is egyszerre, akik elsősorban mások céljaira helyezik a hangsúlyt, míg a kihasználók és a viszonosságra törekvők valahol a spektrum közepén vannak.

Hogyan lehetsz te is sikeres jótékonykodó?
Grant alábbi tanácsai segítenek abban, hogy úgy tudj segíteni másokon, hogy közben elkerüld a kiégést és kizsákmányolást.

1. Öt perces segítség
Tegyél olyan apró szívességet másoknak, amelyek legfeljebb öt percet vesznek igénybe– például két ember bemutatása, visszajelzés vagy tanács adása. Ha valami jót teszel kollégáidért vagy barátaidért, az jelentősen megerősítheti kapcsolatodat. Kis tett, nagy hatás.

2. Kérj te is segítséget
Kérj bátran te is segítséget barátodtól vagy kollégádtól. Ezzel lehetőséget adsz a körülötted lévőknek, hogy maguk is jótékonykodóvá váljanak, jól és egyúttal okosnak is érezzék magukat. Másrészt a segítség kérés az egyik legjobb módja az erős kapcsolatok kialakításának. Grant szerint ez egy értelmes módja annak, hogy mások hozzájáruljanak az életedhez, és ezáltal elégedettnek érezzék magukat.

3. Adj mindent egyszerre
Szánd a hét egy adott napját, vagy a nap egy adott részét arra, hogy másoknak segítesz. Kutatások szerint ez hatékonyabb, ráadásul a segítségnyújtásért kapott nagyobb megbecsültségi érzés lökést adhat ahhoz, hogy továbbra is jótékonykodó legyél.

4. Találd meg a szakterületedet
Válassz egy vagy két olyan módot, ahogyan másokon segíthetsz, legyen ez olyan, amit igazán élvezel és amiben jó vagy. Ezáltal úgy segíthetsz másokon, hogy nem égsz ki, sőt még növeled is az energiaszintedet. Ráadásul azt is megtudják rólad, hogy profi vagy egy adott területen, vagy olyan szaktudással rendelkezel, amit szívesen megosztasz másokkal – ahelyett, hogy simán csak azt gondolnák rólad, hogy kedves és mindig szabadon elérhető vagy. Ha megfogadod ezeket a tippeket és trükköket, belőled is lehet sikeres adományozó. Ennek kulcsa azonban a hitelességben rejlik: minél kevesebbet adsz csak azért, hogy visszakapj valamit, annál sikeresebb leszel a végén.

2021.12.26.

SIGNAL IDUNA Biztosítások