Egyre jellemzőbb a munkahelyeken, hogy a munkatársakat
bizonyos keretek között hagyják önállóan dolgozni. Kijelölik a célt, a
határidőt, és ezen belül mindenki olyan tempóban dolgozik, amilyenben akar a
feladatokat priorizálva.
Másrészt viszont nyomasztó lehet, ha van egy nagy projekt,
amivel mondjuk csak hetek, vagy hónapok múlva kell készen lennünk. Ilyenkor
ugyanis elkezdjük halogatni a tennivalókat, amitől egyre feszültebbek leszünk,
a munka pedig egyre nagyobbnak és összetettebnek tűnik. De mit tehetünk a
halogatás ellen?
- Állítsunk fel fontossági sorrendet!
Ha úgy érezzük, hogy elborítanak minket a tennivalók, érdemes felállítani egy
fontossági sorrendet. Mi az, amit muszáj elkezdenünk, ami nélkülünk semmiképpen
nem fog megvalósulni, és mi az, ami csúszhat egy kicsit. Ha kijelöltük a
valóban fontos és sürgős feladatokat, máris könnyebb belefogni a
részfeladatokba.
- Készítsünk tervet a megvalósításhoz!Ha egy projekt túl nagynak és
szerteágazónak tűnik, hasznos lehet tervet készíteni arról, hogyan birkózunk
meg vele. Ha pontokba szedjük a megvalósítás menetét, máris egyszerűbbnek tűnik
az egész.
- Bontsuk részfeladatokra, részcélokra a nagyobb
munkáinkat!Sokat segíthet az is, ha egy nagyobb feladatot egyszerűen
felbontunk több kisebbre. Egy kisebb, beláthatóbb munkának biztosan hamarabb
neki tudunk kezdeni, mint egy nagyobb vállalkozásnak.
- Mondjunk nemet az egyéb feladatokra!Biztos mindenkinek ismerős helyzet az egyetemi
vizsgaidőszakból, amikor bármilyen nemszeretem munkát megcsináltunk, csak ne
kelljen még elkezdeni a tanulást. Pedig, ha határidős feladatunk van, nemet
kell mondanunk az egyéb feladatokra, még akkor is, ha azok könnyebbnek,
gyorsabban megoldhatónak tűnnek.
- Használjunk naptár, határidőnapló és tervező
appokat!Manapság egy csomó olyan eszköz a rendelkezésünkre áll,
amelyek segítségével hatékonyabban menedzselhetük a feladatainkat. Rengeteg
applikáció közül választhatunk, amelyek mind abban segítenek, hogy ne csússzunk
el a kötelezettségeinkkel. Figyelmeztetnek, hogy most már muszáj elkezdeni egy
feladatot, de akár arra is, hogy nagyjából mikor kellene végezni vele.
- Iktassuk ki a munkát zavaró elemeket!Sokszor az is megnehezíti egy feladat elkezdését, ha túl
sok más, csábító inger van körülöttünk. A különböző közösségi oldalak, a
folyamatosan felugró értesítések mind elterelik a figyelmet. Ha van rá mód,
ezeket érdemes átmenetileg kikapcsolni, a telefont lenémítani, Facebookról,
Instagramról néhány órára kilépni. Minél inkább ki tudjuk zárni a külvilágot,
annál hatékonyabb lehet a munkavégzés.
- Jelöljük ki, hogy meddig foglalkozunk egy adott
feladattal!Jó módszer lehet a halogatás elkerülésére, ha előre
meghatározzunk, hogy mennyi ideig akarunk foglalkozni egy kevésbé vonzó feladattal.
Ha eldöntjük, hogy most csak 30 percen, egy órán, esetleg fél napon át
foglalkozunk valamivel, máris könnyebb elkezdeni, egyszerűen azért, mert látjuk
a végét.
- Jutalmazzuk meg magunkat, ha teljesítettük a
részcélokat!Nincs motiválóbb annál, mint ha jár valamilyen kis jutalom
egy projekt teljesítéséért. Vagy akár csak azért, ha végre túlvagyunk egy
részcélon. A jutalom bármilyen apróság lehet: egy jó kávé vagy sütemény.
- Keressünk valakit, aki motivál!Ahogy az iskolában, a vizsgákra való készüléskor működtek a
tanulócsoportok, úgy a munkában is hasznos lehet, ha van valaki, aki hasonló
cipőben jár. Ha együtt kell belevágni egy nehéznek tűnő, vagy „nemszeretem”
feladatba, kevésbé nehéz elkezdeni. Ha pedig elakadunk, holtponthoz érünk,
szintén jól jön a támogatás.
- Idézzük fel újra és újra a célokat! Képzeljük
el, hogy milyen lesz, amikor végre elérjük!Ha semmiképpen nem tudjuk rávenni magunkat a
munkakezdésre, működhet, ha felidézzük a céljainkat. Mihez visz közelebb minket
az adott feladat megoldása? Milyen haszonnal, előnnyel, örömmel jár majd?
Mennyire jó érzés lesz, ha teljesítettük a kihívást? Ezekkel a gondolatokkal
sikeresen motiválhatjuk magunkat.
Forrás: HRPortal