Azt
vetted észre, hogy az egyik legjobb alkalmazottad újabban meglehetősen
ingerlékeny, vagy rendszeresen késik? Már a lelkesedése és így a hatékonysága
sem a régi? Esetleg te magad is egyre idegesebb vagy, ha megpillantod őt és
tartasz tőle, hogy az egész helyzet a többi munkavállalót is negatívan
befolyásolja?
Könnyen
előfordulhat, hogy a kolléga burnout-szindrómában szenved, ami egy olyan
érzelmi és fizikai kimerültség, melyet az üresség és frusztráció érzéséből
fakadó, hosszú ideje fennálló stressz okoz.
Már
hivatalosan is betegség a burnout!
Az
ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) tavaly májusban vette
fel a kiégés-szindrómát a hivatalos diagnosztikai kézikönyvébe, mint a „krónikus
és nem sikeresen kezelt munkahelyi stressz következtében fellépő szindróma”. A
döntés nyomán 2022-től az orvosok hivatalosan is diagnosztizálhatnak valakit
kiégés-szindrómával.
Mik
lehetnek az okok?
A
kiégés leggyakrabban a túl sok munka és az alulértékeltség nyomán alakul ki,
amikor a munkavállaló annyi feladatot kap, amennyit még túlórával sem képes
teljesíteni. De felléphet akkor is, ha az alkalmazott unatkozik, alulstimulált,
depressziós. Mások attól válnak kiégetté, mert félnek, hogy elveszítik
munkájukat, nem biztosak benne, hogy megfelelő színvonalon látják el a
feladataikat, vagy nincsenek is tisztában a munkahelyi elvárásokkal.
Mik a
jelek?
Noha a
munkavállalók kiégésének megakadályozása meglehetősen nehéz, a figyelmeztető
jeleket könnyű észrevenni. Ilyenek lehetnek a megmagyarázhatatlan hiányzások, a
rendszeressé váló késések, a romló hatékonyság, a frusztráció, a romló
egészségi állapot, a lelkesedés hiánya, vagy az izoláltság.
Sajnos
azonnali megoldást jelentő intézkedések nincsenek, valódi változást kell eszközölni
a munkavállaló munkájában, a munkakörnyezetben és érzelmi állapotában.
Főnökként elsősorban kommunikációval, motiválással és irányítással
lehet alakítani a beosztottak munkahelyi életét.
Kommunikálj
a munkavállalóiddal!
- Tarts
rendszeres munkatársi találkozókat
A
kéthetente, havonta megtartott csoportos értekezleteken, egyszemélyes
találkozókon érdemes időt szánni arra is, hogy a kollégák a munkaterheléssel, a
munkakörnyezettel, vagy a karriercéljaik elérésével kapcsolatos kérdéseiket is megvitathassák. - Ismerd
el és értékeld a munkáját
Ismerd
el a kollégák kemény munkáját, és mondd is el, hogy értékeled azt. - Tisztázd
az elvárásokat
Egy jó
vezető feladata, hogy megbizonyosodjon arról, az alkalmazottak pontosan ismerik
szerepüket. Ellenkező esetben nem csak pénz és az idő megy kárba, de a
frusztráció is tovább növekszik.
Következő
bejegyzésünkben további 10 olyan tippet adunk, amivel a munkáltatók meg tudják
akadályozni a burnout-szindróma kialakulását.
FOLYTATÁS a következő cikkünkben
2020.02.04.