Mivel az
eljárás során bizonyítanunk kell, hogy akkor, ott és úgy következett be a kár,
ahogy a bejelentésben szerepel, ha kátyúba megyünk a gépkocsival, célszerű
azonnal leállni és rendőrt hívni, aki jegyzőkönyvet vesz fel a helyszín,
időpont és a látható kár rögzítésével. Felvételt is készít az autóról és a
kátyúról. Ezzel a jegyzőkönyvvel a leggyorsabb az ügyintézés.
Amennyiben
nincs időnk kihívni a rendőrt – hiszen esetenként fél órát, órát kell várni a
kiszállásra -, akkor rögzítsük mi a helyszínt és az időpontot azáltal, hogy
lefotózzuk a kátyút, az autót mobiltelefonnal úgy, hogy bekapcsoljuk a dátumot
és a helymeghatározást is. Így igazolni tudjuk, hogy mikor és hol történt az
eset. Ezen kívül, ha a környéken van más járókelő is, kérjük a segítségét, hogy
tanúként írja le egy papírra, hogy látta a balesetet.
Fontos szempont, hogy volt-e
kihelyezve az úthibákra figyelmeztető tábla, illetve, hogy az útviszonyoknak
megfelelően vezettünk-e.
A kárigényt a
közútkezelőnek, illetékes önkormányzatnak, vagy például Budapesten a Fővárosi
Közterület-fenntartó Zrt-nek (FKF) kell benyújtani.
Amennyiben azonnali
beavatkozásra volt szükség, például el kellett szállíttatni az autót vagy a
futóművet be kellett állíttatni, hogy tovább tudjunk menni, feltétlenül kérjünk
számlát és azt csatoljuk a bejelentéssel egy időben. A saját biztosítónktól is
kérhetjük, hogy mérje fel a kárt, de alapesetben ez az illetékes igazgatóság
biztosítási kárszakértőjének feladata.
Ha az útkezelő elismeri,
hogy az ő hibájából történt a baleset, mert nem javította ki időben a kátyút,
úgy megtérítik a kárunkat a biztosítónkon keresztül. Amennyiben nem ismerik el
a kárt, de bizonyítani tudjuk vétkességüket, polgári peres eljárást
indíthatunk.
2016.02.25.