Így oldották meg a kis magyar
vállalkozók
A járvány miatti márciusi
lezárások minden vállalkozót váratlanul értek, az addig megszokott munkát
gyakorlatilag péntekről hétfőre teljesen át kellett alakítani. A megoldást a
legtöbb esetben a digitalizáció jelentette: az vállalkozók nagy része online
értékesítésre, digitális szolgáltatásnyújtásra állt át, legyen szó
virágüzletről, vendéglátóhelyről vagy jógastúdióról. De voltak, akik részben
profilváltásra kényszerültek, így lett virágárusból zöldséges, irodaszer piaci
termékek forgalmazójából napi
fogyasztási cikkeket értékesítő, ár
összehasonlító oldalból online élelmiszerbolt, autóbeszerzést megreformáló
startupból pedig maszkokat
és védőfelszereléseket forgalmazó nagykereskedelmi webáruház.
A válságból is lehet hasznot
húzni
Rekord bevételre tett szert
tavaly például a meglehetősen megosztó papucsokat gyártó Crocs. A
vállalat árbevétele 12%-kal, 1,4 milliárd dollárra emelkedett, részvényei
szintén szárnyaltak a new yorki tőzsdén. A vezérigazgató idén is lendületes
évre számít, 20-25%-os bevételnövekedést prognosztizál 2021-re. De nem csak az
otthoni viseletet gyártó cégek forgalma pörgött fel tavaly. Az alábbiakban
bemutatunk néhány szektort, ami jó évet zárt 2020-ban.
Technológiai vállalatok
A távmunkát, távoktatást
elősegítő vállalatok szép hasznot húztak a világjárványból, ilyen az e-konferencia
platformot működtető Zoom, vagy a munkavállalók közötti kommunikációt és
együttműködést elősegítő Slack. Azok a cégek is jól jártak, amelyek
segítették a vállalatokat a távoli alkalmazottak körében a hatékonyság
fenntartásában. Az internetes szolgáltatók és a számukra kritikus támogatási funkciókat
biztosító vállalatok szintén növekedtek 2020-ban.
Nagyot kaszáltak a kész
webáruház-rendszereket fejlesztő cégek is, mint amilyen a kanadai Shopify,
hiszen számos kereskedő állt át az online értékesítésre 2020-ban a fizikai
üzletben történő értékesítés helyett.
Online élelmiszerboltok
A járvány márciusi kitörését és a
különböző lezárásokat követően az emberek világszerte az online üzletekhez
fordultak, hogy beszerezzék a legfontosabb dolgokat. Hazánkban is gombamód
szaporodtak az online élelmiszerboltok. Az Egyesült Államokban egyenesen az
online élelmiszer-kereskedelem éve lett 2020: az Amazon, a Walmart forgalma az
egekbe szökött, jelentősen bővítették munkavállalóik számát is ezek a cégek. Valószínűleg
a pandémiát követően is sokan online szerzik majd be az élelmiszerek nagy
részét
Szállítás és logisztika
Az e-kereskedelem felívelése a
szállítócégeknek is kedvezett. Az óriás szállítmányozó cégek, mint a FedEx, az
UPS vagy a DHL mellett az olyan kis futárcégek forgalma is az egekbe szökött,
mint az ételek szállítására specializálódott Netpincér vagy Wolt.
Streaming szolgáltatók
A színházak, mozik, éttermek,
kocsmák bezárása miatt nem sok formája maradt a szórakozásnak. Az egyik
legkézenfekvőbb az otthoni filmnézés. A Netflix több előfizetővel bővült
az elmúlt évben, mint valaha története során. Csak az első negyedévben közel 16
millió ember iratkozott fel a szolgáltatásra, és június végéig további 10
millió előfizető csatlakozott. A harmadik negyedév várható lassulását követően
a felhasználók növekedése 2020 utolsó három hónapjában újra felgyorsult, és a
Netflix globális tagsága 203,7 millióra nőtt, ami 36,6 millióval magasabb a
2019. év véginél. A vállalat csaknem 25 milliárd dolláros bevételről és majdnem
2,8 milliárd dolláros nyereségről számolt be 2020-ra vonatkozóan.
Otthoni edzést támogató
vállalkozások
A fitnesz eszközök, edzésprogramok
és kiegészítők iránti kereslet is jelentősen megugrott a konditermek bezárása
nyomán. A főként szobabiciklik és futópadok gyártásával foglalkozó Peloton
szintén a járvány nyertesei közé sorolható, hiszen 2020 első kilenc hónapjában
a bevétele több mint duplájára nőtt az előző évinek.
A fenti példákból is látható,
hogy a járvány okozta válság egyben lehetőség is, nem csak rövid, de hosszú
távon egyaránt. A krízishelyzetet érdemes lehet kihasználni a régóta halogatott
változások, fejlesztések véghezviteléhez is.
2021.02.03.