Facebook Share Image

Ami egyiknek válság, másiknak lehetőség

Tematikus hírek / Vállalkozó

Sok nehéz helyzetben lévő tulajdonos csak reménykedik a túlélésben, míg számtalan vállalat számára ugyanakkor lehetőséget, piacot teremtett a pandémia.

Így oldották meg a kis magyar vállalkozók

A járvány miatti márciusi lezárások minden vállalkozót váratlanul értek, az addig megszokott munkát gyakorlatilag péntekről hétfőre teljesen át kellett alakítani. A megoldást a legtöbb esetben a digitalizáció jelentette: az vállalkozók nagy része online értékesítésre, digitális szolgáltatásnyújtásra állt át, legyen szó virágüzletről, vendéglátóhelyről vagy jógastúdióról. De voltak, akik részben profilváltásra kényszerültek, így lett virágárusból zöldséges, irodaszer piaci termékek forgalmazójából napi fogyasztási cikkeket értékesítő, ár összehasonlító oldalból online élelmiszerbolt, autóbeszerzést megreformáló startupból pedig maszkokat és védőfelszereléseket forgalmazó nagykereskedelmi webáruház.

A válságból is lehet hasznot húzni

Rekord bevételre tett szert tavaly például a meglehetősen megosztó papucsokat gyártó Crocs. A vállalat árbevétele 12%-kal, 1,4 milliárd dollárra emelkedett, részvényei szintén szárnyaltak a new yorki tőzsdén. A vezérigazgató idén is lendületes évre számít, 20-25%-os bevételnövekedést prognosztizál 2021-re. De nem csak az otthoni viseletet gyártó cégek forgalma pörgött fel tavaly. Az alábbiakban bemutatunk néhány szektort, ami jó évet zárt 2020-ban.

Technológiai vállalatok

A távmunkát, távoktatást elősegítő vállalatok szép hasznot húztak a világjárványból, ilyen az e-konferencia platformot működtető Zoom, vagy a munkavállalók közötti kommunikációt és együttműködést elősegítő Slack. Azok a cégek is jól jártak, amelyek segítették a vállalatokat a távoli alkalmazottak körében a hatékonyság fenntartásában. Az internetes szolgáltatók és a számukra kritikus támogatási funkciókat biztosító vállalatok szintén növekedtek 2020-ban.

Nagyot kaszáltak a kész webáruház-rendszereket fejlesztő cégek is, mint amilyen a kanadai Shopify, hiszen számos kereskedő állt át az online értékesítésre 2020-ban a fizikai üzletben történő értékesítés helyett.

Online élelmiszerboltok

A járvány márciusi kitörését és a különböző lezárásokat követően az emberek világszerte az online üzletekhez fordultak, hogy beszerezzék a legfontosabb dolgokat. Hazánkban is gombamód szaporodtak az online élelmiszerboltok. Az Egyesült Államokban egyenesen az online élelmiszer-kereskedelem éve lett 2020: az Amazon, a Walmart forgalma az egekbe szökött, jelentősen bővítették munkavállalóik számát is ezek a cégek. Valószínűleg a pandémiát követően is sokan online szerzik majd be az élelmiszerek nagy részét

Szállítás és logisztika

Az e-kereskedelem felívelése a szállítócégeknek is kedvezett. Az óriás szállítmányozó cégek, mint a FedEx, az UPS vagy a DHL mellett az olyan kis futárcégek forgalma is az egekbe szökött, mint az ételek szállítására specializálódott Netpincér vagy Wolt.

Streaming szolgáltatók

A színházak, mozik, éttermek, kocsmák bezárása miatt nem sok formája maradt a szórakozásnak. Az egyik legkézenfekvőbb az otthoni filmnézés. A Netflix több előfizetővel bővült az elmúlt évben, mint valaha története során. Csak az első negyedévben közel 16 millió ember iratkozott fel a szolgáltatásra, és június végéig további 10 millió előfizető csatlakozott. A harmadik negyedév várható lassulását követően a felhasználók növekedése 2020 utolsó három hónapjában újra felgyorsult, és a Netflix globális tagsága 203,7 millióra nőtt, ami 36,6 millióval magasabb a 2019. év véginél. A vállalat csaknem 25 milliárd dolláros bevételről és majdnem 2,8 milliárd dolláros nyereségről számolt be 2020-ra vonatkozóan.

Otthoni edzést támogató vállalkozások

A fitnesz eszközök, edzésprogramok és kiegészítők iránti kereslet is jelentősen megugrott a konditermek bezárása nyomán. A főként szobabiciklik és futópadok gyártásával foglalkozó Peloton szintén a járvány nyertesei közé sorolható, hiszen 2020 első kilenc hónapjában a bevétele több mint duplájára nőtt az előző évinek.

A fenti példákból is látható, hogy a járvány okozta válság egyben lehetőség is, nem csak rövid, de hosszú távon egyaránt. A krízishelyzetet érdemes lehet kihasználni a régóta halogatott változások, fejlesztések véghezviteléhez is.

2021.02.03.

SIGNAL Cégtárs