Tévedés
azt hinni, hogy a globális felmelegedésről, az éghajlatváltozásról csak a
felnőttek gondolkodhatnak. Egészen kicsi korban elkezdhetünk ezekről a témákról
beszélgetni gyermekünkkel anélkül, hogy félelmet keltenénk bennük. Íme néhány
tipp szülőknek.
Az
egészen kicsi gyerekek ugyan nem találkoznak a klímaváltozásról és annak
következményeiről szóló híradásokkal, azonban a nagyobbak biztosan hallanak árvizekről,
erdőtüzekről és más természeti katasztrófákról, előttük tehát nem tehetünk úgy,
mintha a jelenség nem létezne. A legjobb tehát beszélni ezekről és a
környezetvédelem fontosságáról.
Óvodás
korban a legjobb, amit tehetünk, ha sokat sétálunk a természetben és
beszélgetünk arról, hogy milyen növények és állatok élnek ott. Elmesélhetjük,
hogy az élelmiszerhulladék komposztálásával miként javíthatjuk a talajt és ez
hogyan segíti a növények növekedését. Mesélhetünk arról is, hogy az erdők,
mezők megóvásával biztosíthatjuk sok vadon élő állat lakóhelyét. Elmondhatjuk, hogy a mi cselekedeteink is
fontosak a környezet szempontjából, felelősek vagyunk.
Kisiskolásokkal
már olyanokról is beszélgethetünk, hogy bolygónk hogyan változik. A telek egyre
melegebbek, és sok helyen néhány állat ettől elpusztul. Elmagyarázhatjuk nekik,
hogy bizonyos dolgokkal szennyezzük a levegőt, hogy a szennyezés olyan, mint
egy takaró a föld körül, ami felmelegíti azt, ami árt a növényeknek és
állatoknak. Tegyük számukra világossá, hogy mi is segíthetünk megoldást
találni, az energiatakarékosságtól a táplálkozásunk átalakításáig.
Idősebb
iskolás korban már biztosan több forrásból is hallanak az éghajlatváltozásról,
ami akár aggodalommal is eltöltheti a gyerekeket, igyekezzünk megnyugtatni
őket. Ha például azt kérdezi gyerekünk, hogy minden hal elpusztul-e az
óceánokban az abban úszó műanyagok miatt, akkor érdemes elmagyarázni, hogy ez
valóban fontos probléma, ami ellen mi is megpróbálhatunk tenni valamit. Akár mi
magunk is elmehetünk szemetet szedni egy közeli vízpartra, de részt vehetünk
olyan izgalmas programokon is, mint a tiszai szemétszedés egy kenu-túra
alkalmával, a PET Kupa szervezésében.
Megnyugtatásként elmondhatjuk, hogy teljesen rendben van, ha szorong, de az
előtte álló 70-80 évben még rengeteget tehet a környezete védelméért.
Bármilyen
korú gyerekkel beszélgetünk is a témáról, érdemes erősíteni bennük a részvétel,
a cselekvés gondolatát, legyen szó akár csak kevesebb eldobható tárgy
használatáról, vagy levélírásról egy helyi képviselő számára. Időnként könnyebb
megmutatni, mint elmagyarázni valamit. Az üvegházhatás elmagyarázása
helyett érdemes lehet inkább bemenni egy igazi üvegházba, hogy lássa, hogyan
lehet csapdába ejteni a napsugarakat és az mit okoz kisebb léptékben. Fontos
mindeközben a pozitívumokat is hangsúlyozni, pláne olyankor, mikor a
hírekben nagyrészt csak olyan jelentésekről számolnak be, melyek nem hagynak
sok teret az optimizmusnak. Beszéljünk az emberiség olyan tetteiről is, ami
segített bizonyos problémák megoldásában, a szélturbináktól és napelemektől
akár a hibrid autók használatáig.
Tanítsuk
meg nekik, hogyan tudnak segíteni, hiszen még a legkisebb gyerekek is
csinálhatnak olyan dolgokat, amik hatást gyakorolnak. Nem kell nagy dolgokra
gondolni, elég, ha lekapcsolják a lámpát, ha kimennek valahonnan, vagy elzárják
a vizet zuhanyzás, vagy fogmosás közben.
A
legfontosabb mindenekelőtt, hogy mi magunk is utána olvassunk egy kicsit a
témának, tényeknek, mielőtt komolyabban elmerülünk egy beszélgetésben. Nagyobb
gyerekek akár már a klímaszkeptikusok érvrendszerével is találkoztak, jó, ha el
tudjuk magyarázni, miért tévednek. ARainforest
Alliance írt például egy remek összefoglalót a hat leggyakoribb tévhitről,
amit szeretnek hangoztatni a klímatagadók. Ha ennél bővebben és magyar nyelven
szeretnénk olvasni a témáról, akkor Kovács Róbert: Klímavátozás – Pánik és
tagadás között című, 2019-ben megjelent könyvét is beszerezhetjük.
2020.07.30.