Magyarországon a gyalogos balesetek száma igen magas, évente átlagosan 2500 gyalogost ütnek el, melyben 150 ember életét veszti.
Magyarországon a gyalogos
balesetek száma igen magas. A járókelőket érő közúti balesetek szinte kivétel
nélkül személyi sérüléssel járnak, és igen gyakran súlyos vagy tragikus
kimenetelűek. Ha számszerűsítjük az adatokat, akkor évente átlagosan 2500
gyalogost ütnek el hazánkban, melyben 150 ember életét veszti.
Ennek az elszomorító statisztikának persze több oka is van.
Kinek ne lenne ismerős a lehajtott fejjel, az okostelefont használó, fülhallgatóban hangosan, bömbölő zenét hallgató gyalogos képe. A közlekedésiek és már lassan a köznyelv a „közlekedés zombijainak” nevezi őket, ugyanis a külvilágot kizárva közlekednek, sajnos gyakran veszélyes közegben is, például zebrán áthaladva. A gyalogosok által okozott baleseteken belül vezető helyen áll a meggondolatlan, hirtelen lelépés az úttestre, ami évente több mint 400 balesetet eredményez. A másik veszélyforrás a tiltott helyen történő áthaladás, ami körülbelül 200 balesetet okoz évente.
A KRESZ nem csak az autósokra vonatkozik!
Ezt a szabályt a gyalogosoknak is figyelembe kellene venniük. Előfordulhat, hogy az úton haladó jármű nem tudja megadni a gyalogosnak az elsőbbséget: a csapadéktól csillogó útburkolat, a szemből jövő járművek fényszórói, a köd vagy az eső mind nehezebbé teszik a gyalogosok jelenlétének észlelését. A gyalogos elütésekhez hozzájárul az is, hogy a nedves útburkolaton a járművek fékútja, így a féktávolság is megnő, ez jelentősen növeli a balesetek bekövetkezésének kockázatát.
Mire figyeljünk gyalogosként?
Autóvezetőként pedig igyekezzünk fokozott figyelmességgel és sebességgel megközelíteni az olyan helyeket, ahol hirtelen megjelenhetnek gyalogosok.
A balesetek elsősorban a sofőrök és a gyalogosok figyelmetlensége miatt történnek. De nem elhanyagolható tény, hogy sok esetben az elkopott útburkolati jelek, így a halovány záróvonal, buszsáv-felirat, gyalogos átkelőhely jelzései is a múlté.
Figyeljünk egymásra!
Forrás: KSH, Police.hu, totalcar magazin