Ha hosszabb útra indulunk
autóval, előtte mindenképp nézessük át azt. Gondoskodjunk megfelelő assisstance
szolgáltatásról is, annak érdekében, hogy legyen kihez fordulni, például, ha
külföldön lerobban az autó.
Mi baj történhet?
Sokan gondolják úgy, hogy egy-két
napra nyugodtan kiruccanhat az ember autóval, hiszen megbízható márkáról van
szó, évek óta szolgálja a családot, nem történhet semmi baj.
Azonban az ördög nem alszik, és
Murphy törvényei alapján sajnos a baj mindig akkor következik be, amikor nem
számítunk rá. Külföldön már az is probléma lehet, ha észrevesszük, hogy kiégett
egy izzó, vagy például nem működik az index. Európában nem csupán a javíttatás
nagyobb költség, mint forintban kifizetve, a nyelv és helyismeret hiánya is gondot okozhat.
Nem tudjuk milyen telefonszámot hívjunk, merre van a legközelebbi szerviz, ki tud majd kijönni a helyszínre
a javításokat elvégezni. Ha pedig a kocsi
nincs megfelelő állapotban, akkor a rendőr megbüntethet minket, ami akár jelentős összeg is lehet.
Szintén probléma, ha reggel
indulnánk haza, és nem indul az autó. A szállást el kell hagyni, különben újabb
napot kifizettetnek velünk. De ki tudja, mi baja a kocsinak? Lehet, hogy az
akkumulátor merült le, és csak be kellene bikázni. Lehet, hogy ki is kellene
cserélni egy újra. Esetleg a motorral lehet gond? Ilyenkor szervizbe kell vinni
az autót, és a vonatás is sokba kerülhet. Arról nem is beszélve, ki tudja, mennyi
idő alatt lehet megjavítani az autót.
A defektek is rosszul jönnek
külföldön. Ha van pótkerekünk, nekiállhatunk cserélni, ellenkező esetben –
mivel csak párban érdemes cserélni a gumikat – vásárolhatunk kettő újat.
Külföldön nincs idő utána nézni a márkáknak, teszteknek, áraknak, ahogy itthon
tennénk, a gyorsszerviz pedig biztos, hogy egy drágát fog ránk sózni.
Mire figyeljünk?
Természetesen minden
hibalehetőséget nem lehet elkerülni, váratlan problémák mindig akadnak. Azonban
sok problémától megszabadíthatjuk magunkat, ha odafigyelünk.
Indulás előtt ellenőrizzük a
folyadékszinteket, a lámpákat, indexet. Vigyünk magunkkal pótizzókat, ezt akár mi is
ki tudjuk cserélni szükség esetén.
Ha már régi az akkumulátor,
inkább cseréltessük ki, vagy ellenőriztessük szervizben, hogy még mennyit bír.
Egy-egy akkumulátor legfeljebb 3-4 évet bír, ennél régebbivel hosszú útra már
ne induljunk.
A gumik állapotára is figyeljünk
oda. A szakemberek szerint 6-7 évente le kell cserélni a gumikat, de sokan
futnak 8-10 éves gumikkal is. Utóbbi esetben előfordulhat, hogy a sok
használattól, például az autópályán, ahol a gumi felmelegszik, egyszerűen
szétmállik, defektet kap. Jobb még itthon beszerezni az új gumiszettet az út
előtt, mint külföldön bajlódni a cserével.
Mit tegyünk, ha baj van?
Casco nélkül ne induljunk
hosszabb útra az autóval! Kössünk assisstance biztosítást is, így bármi gondunk
adódik, a szakembereket felhívva azonnal segítenek: vagy megmondják, hova
forduljunk, vagy ők küldenek segítséget. Megoldják az autó szervizbe juttatását
éppúgy, mint a szükséges csereautót, ha úgy adódik. Például egy autómentő
Ausztriában 45 euróért megy ki a helyszínre, ami körülbelül 14-15 ezer forint,
amit nekünk kell kifizetni, ha nem a biztosítón keresztül intézzük. Az autó „bebikázása”
körülbelül ugyanennyibe kerül, és utána reménykedhetünk, hogy hazáig már nem
történik semmi baj.
2017.04.19.