1.
Kettős gyökerek
A mai SIGNAL IDUNA
alapjait a dortmundi és hamburgi kézműves mesterek rakták le a 20. század hajnalán, mikor a
rohamosan terjedő iparosodás egyre nagyobb konkurenciát jelentett a hagyományos
kézműves szakmáknak. A nehéz anyagi körülmények között még fontosabb volt, hogy
a kézművesek a balesetekből, betegségekből származó pénzügyi nehézségek ellen
bebiztosítsák magukat. Ennek érdekében
jött létre a dortmundi Betegtámogató Pénztár, a SIGNAL Egészségbiztosító elődje
1908. január 1-jénAugust Tetzner,
kéményseprő mester kezdeményezésére. Közel egy időben, 1907-ben jött létre
a hamburgi Betegség- és Haláleseti Biztosító, a későbbi NOVA Egészségbiztosító
jogelődje. A gyökerek kettőssége a mai napig érezhető a kézművesek, kereskedők
és iparosok iránti elkötelezettségen, a csoport hamburgi és dortmundi
székhelyein, illetve a stilizált
kőműveskanalat („fándli”) jelképező logón egyaránt.
BŐVEBBEN
2.
Háborúk és újrakezdés
A
kezdeti töretlen növekedésnek az I. Világháború vetett véget. Csökkent a
díjfizetők száma, a háború elvesztésével pedig gyakorlatilag elértéktelenedtek
azok a háborús kötvények, amikbe szinte a teljes rendelkezésre álló biztosítói
vagyont fektették. A háborút követően ismét növekedni kezdett a díjbevétel és a
taglétszám, habár a növekvő infláció miatt majdnem a teljes vagyonállomány
megsemmisült. Ennek ellenére a két biztosító növelni tudta szolgáltatási
választékát és területét, és kiszélesítette más társaságokkal való
együttműködéseit. A hamburgi Betegség-
és Támogatópénztár 1922-től NOVA, a dortmundi Betegtámogató pénztár 1923-ban
WVA néven működött tovább.Az
infláció okozta általános elszegényedés óriási tömegeket vonzott mindkét
biztosító újonnan létrehozott biztosítási termékeihez, a NOVA 1925-ben
létrehozott életbiztosításához, illetve a WVA 1927-ben létrehozott,
középosztálybeliek és mezőgazdaságban tevékenykedők számára alakult
egészségbiztosítójához. 1929-ben került
sor a két társaság közti első együttműködésre, mikor a növekvő konkurenciával szembeni érvényesülés érdekében
életbiztosítási területeiket összeolvasztották.
BŐVEBBEN
3.
A II. Világháború után
1945-ben
Németország romokban hevert, infrastruktúrája megsemmisült, a felosztást
követően pedig a biztosítók kénytelenek voltak keleti érdekeltségeiket feladni.
A nehéz helyzetbe került társaságok kénytelenek voltak díjat emelni, hogy
továbbra is gazdaságosan tudjanak működni, szolgáltatási körüket pedig
lecsökkentették. A német márka 1948-ban történő bevezetése egyfelől nagyon rosszul
érintette a biztosítókat, hiszen likvid pénzeszközeik nagy részét elvesztették,
az életbiztosítások leértékelődtek, és emiatt súlyos lakossági
bizalomvesztéssel is meg kellett birkózniuk. Ugyanakkor a német márka
megteremtette a gazdasági fellendülés alapjait is, ami az 1950-es évekre beérett, a Ludwig Erhard szövetségi gazdasági
miniszter által bevezetett szociális piacgazdaság (mottója: „Jólét
mindenkinek”) egyértelmű sikermodell lett. A fellendüléshez a biztosítók a
középosztálynak nyújtott kedvezményes kölcsönökkel járultak hozzá, így
egyszerre profitáltak a növekvő jólétből és a lakosság előgondoskodás iránti
igényéből. Az általános jólét következtében
a közúti forgalom sosem látott mértékűre nőtt, ezzel párhuzamosan pedig a
balesetek száma is többszörösére ugrott. A megváltozott helyzetre a
biztosítók magasabb tarifákkal és olyan új szolgáltatásokkal reagáltak, mint
például a baleseti kórházi napi térítés.
BŐVEBBEN
4.
Növekedés és fúzió
Az egyes biztosítótársaságok
növekedése lényegében folyamatos volt, 1961-ben már az esetleges fúzió is
napirendre került a dortmundi HHG és a hamburgi NOVA között, de a tárgyalások
nem vezettek eredményre.A hatvanas évek végére lényegében
kialakultak a mai SIGNAL IDUNA Csoport közvetlen elődjei, 1964-ben az IDUNA
Csoport, 1967-ben pedig a SIGNAL Biztosító Csoport. Mindkét csoport nagy horderejű reklámkampányokat folyatott annak
érdekében, hogy az új márkaneveket minél szélesebb tömegekkel ismertessék meg,
ehhez az időszakhoz fűződik az IDUNA „Háromszoros szakértő” szlogenje is. Lényegében mindkét társulás külön
utakon járt egészen a német újraegyesítésig, illetve az Európai Belső Piac
támasztotta új kihívások megjelenéséig. Először mindkét csoport a volt
keletnémet területek felé fordult, rövid időn belül a teljes piacot sikerült
lefedniük. Ezt követően az 1993-ban
létrejövő, 12 EU-ország piacait egyesítő Európai Belső Piac fordította ismét a
fúzió felé mindkét csoport érdeklődését, az 1997 áprilisában felújított
egyesülési tárgyalások sikeresnek bizonyultak, és 1999-ben a SIGNAL valamint az
IDUNA NOVA összeolvadásából megszületett az új biztosító.Napjainkban a német SIGNAL
IDUNA 13,5 millió ügyfél szerződését kezeli és Németország 10 legnagyobb
pénzügyi konszernje közé tartozik. Mintegy 13 ezer munkatársat
foglalkoztat. A SIGNAL IDUNA
konszern a teljes magyar biztosítási piac többszörösének megfelelő, 62 milliárd
euró tőkebefektetéssel rendelkezik. A SIGNAL IDUNA névadó
szponzora a világ egyik legszebb stadionjának. A 80 ezer főt befogadni képes stadion, a SIGNAL IDUNA Park, Dortmundban
található és otthont ad a Borussia Dortmund, többszörös német bajnok
futballcsapatnak.
BŐVEBBEN
5.
Magyarországi jelenlét
A hazai képviselet még a
SIGNAL Csoport első külföldi leányvállalataként jött létre 1993-ban, SIGNAL
Biztosító Rt. néven, majd egy cégforma váltást követően a szervezet SIGNAL
Biztosító Zrt. lett, 2017 januárjától pedig a biztosító felvette a tulajdonosa
és a cégcsoport minden tagja által használt nevet, így 2017-től SIGNAL IDUNA
Biztosító Zrt. néven működik tovább.
A társaság mára már több mint 400 ezer vállalati és lakossági ügyféllel
rendelkezik idehaza, részvényeinek 100 százaléka a SIGNAL IDUNA Allgemeine Versicherung AG tulajdonában
van.A SIGNAL
IDUNA a legnagyobb díjbevételű biztosítók között 2014 óta stabilan a 10. helyen
szerepel.A biztosító kompozit
biztosítóként nyújt teljes körű védelmet, hiszen termékpalettáján az élet- és
nyugdíjbiztosításokon át, a lakás és autóbiztosításokig minden biztosítási
termék megtalálható. De nemcsak a lakossági ügyfeleknek kínál biztonságot, hanem
a KKV szektor számára is innovatív termékeket biztosít. Az egyszerű és gyors ügyfél kommunikáció
és precíz ügyfélkiszolgálás eredményeképpen 2015-ben és 2016-ban a SIGNAL IDUNA
lett az Év biztosítója szolgáltatás és kárrendezés kategóriában egyaránt. 2017-ben az év Ügyfélbarát Biztosítója címet
is elnyerte 2016-ra vonatkozóan. Stratégiai
partnereivel, a takarékszövetkezetekkel, neves alapkezelőkkel,
Alkuszszövetségekkel és Biztosításközvetítőkkel a piaci lehetőségek
bővítésén túl, ügyfelei magas színvonalú kiszolgálására törekszik.