Veled is előfordult,
hogy meglátva egy szívednek kedves terméket, azonnal a pénztárhoz szaladtál
vele?
Talán a másodperc tört
része alatt átfutott az agyadon, nem kellene megvásárolni, de mire észbe kaptál,
már kaptad is az sms-t a levonásról, mely a kártyád terhelte. Ezzel nem vagy
egyedül. Döntéseink sorozatát többnyire érzelmi alapon hozzuk meg, és számos
pszichológiai hatás létezik, amely gyakran vezet átgondolatlan költekezésekhez.
1. Mentális könyvelés
Valószínűleg
hallottad már azt a tanácsot, hogy soha ne Tudat alatt mindenki
különféle kategóriákba sorolja költekezéseit, de ez a mentális könyvelés
megtévesztő lehet. Elég a legegyszerűbb példára gondolni: vásárláskor könnyen
kiadunk 20.000 forintot egy cipőért, de sajnálunk kiadni 150 forintot a
nyilvános mosdóra. Ennek oka, hogy a cipő és a mosdó használat eltérő
kategóriába esnek. A cipőt a ruhavásárlás számlájára írjuk, ahol belefér a
nagyobb összeg kiadása. A mosdót pedig az ingyenes dolgokhoz soroljuk, így a
szánkat húzzuk, ha pénztárcánkba kell nyúlni miatta.
2. A pénz forrása
Az év végi bónusszal
gazdálkodni nem egyszerű. Előfordulhat, hogy az ember ebből finanszírozza a
nyaralását vagy más nagyobb összegű kiadását. Ezzel önmagában nincsen baj, de
érdemesebb átgondolni mi minden másra lehet költeni a pénzt, esetleg félretenni
belőle. A bónusz az ingyen kapott pénz érzetét kelti, ezért másik képzeletbeli
pénztárcába tesszük. Hajlamosak vagyunk nagyvonalúan bánni vele. Ha a
fizetésünkről van szó, gyakran azt is megnézzük, hogy 2-3 ezer forintot mire
költünk.
3. Nagyság alapú költés
A mentális kategóriák
további buktatója lehet az összeg nagysága alapján döntést hozni. Veled is
megeshetett, hogy kisebb kiadáson próbáltál spórolni, de ha éppen laptopot vagy
telefont készültél vásárolni, akkor az a 10-20 ezer forint már nem számított. Mivel
fejben már elköltöttél egy nagyobb összeget, a nagy kiadás miatt az a pár
tízezer forint szinte semmiségnek tűnhet.
Esetleg kinéztél egy szuper
cipőt 20 ezer forintért, de meghallod, hogy az öt percnyire található üzletben
ugyanaz a cipő 5000 forinttal olcsóbb. Hát persze, hogy sietsz a másik boltba.
Viszont 50 ezer forintos porszívót vásárlása esetén, ha valaki megemlíti, ugyanez
a porszívó 5000 forinttal olcsóbban megkapható egy másik üzletben, nagy
valószínűséggel megvennéd 50 ezer forintért a 45 ezer helyett.
4. Horgonyzás
Gyakori pszichológiai
csapda az úgynevezett horgonyzás. Ez a kognitív torzítás arra ösztönöz, hogy az
elsőnek hallott információnak nagy jelentőséget tulajdoníts. Elsétálva egy 200 ezer
forintos kanapé mellett a 100.000 forintos kanapé egyáltalán nem tűnik soknak.
A 200 ezres kanapé magasra teszi a mércét, de megveszed az olcsóbbat. Örülsz,
hogy jóval kevesebbért a tiéd lett ugyanaz a minőség, és úgy érzed, nagyon jól
jártál. Viszont ha elsőként egy 50 ezer forintos kanapét láttál volna meg, nehezebben
adnál ki érte 100 ezer forintot.
Ha picit jobban
odafigyelsz a pszichológia csapdákra, a jövőben sokkal tudatosabb pénzügyi
döntéseket hozhatsz.
A jövőd!
Ugyanez igaz a jövődre
is! Ha szeretnél biztos alapot teremteni, akkor jól megfontolt, nem érzelmi
alapú döntést kell hoznod. Ehhez szakértőkre lesz szükséged. Ha úgy gondolod,
kész vagy már most tenni valamit azért, hogy 60 évesen is nyugodt pénzügyi háttérrel
rendelkezhess, jelentkezz és szakértő kollégánk felkeres.
Szeretnél tanácsadást? Kattints!